HOBBIT: AN UNEXPECTED JOURNEY, THE
USA / New Zealand, 2012
Instruktion: Peter Jackson
DK-titel: Hobbitten: En uventet rejse

Produktion: WingNut Films / New Line Cinema / MGM (Metro-Goldwyn-Mayer) / 3Foot7
REVIEW af Søren Hardy Rasmussen [31/12/12]

Hvordan fortæller man en lille historie, når man nu har fortalt den store. Hvordan skaber man interesse i en lille parentes, når resten af sætningen er gennemgået, og iøvrigt var utrolig smuk. Ifølge Peter Jackson gør man det meget simpelt, ved blot at lave en god film, som på ingen måde prøver at overgå forgængerne, men blot hiver seerne med tilbage til et sted, hvor de rigtig gerne vil være. For Tolkiens verdener tilhører hans fans, og hvor vi kritikere og filmskribenter vil have store ting som kunst og fornyelse, så vil vi fans jo blot have en tur mere. Chancen for endnu engang at rejse gennem Tolkiens verden.

Med The Hobbit, an Unexpected Journey viser Peter Jackson, at han har forstået dette, og i samarbejde med Fran Walsh, hans sædvanlige manuskriptforfatter, har han skabt en film, der i virkeligheden føles mere som et gensyn og en fortsættelse. The Hobbit er som gensynet med en gammel ven; som at vende hjem efter lang tids rejse og gense hjemstavnen og alle ens gamle venner. The Hobbit er ikke en episk oplevelse på linje med sine forgængere, Ring-trilogien. Det er en “lille” film, trods sin anseelige størrelse, der ikke foregiver at være andet end et spændende eventyr, en god historie.

Tolkiens The Hobbit er blot en børnefortælling, men den er også en forhistorie til de enorme hændelser, der senere skal udspille sig i The Lord of the Rings, og Jackson har kørt den linje helt ud i sin filmatisering. Vi bliver konstant mindet om, at noget er ved at trække op ude i horisonten, og rigtig mange af de figurer, vi kender fra Ring-trilogien, står i filmen foran os, som de var dengang. The Hobbit, an Unexpected Journey bliver på den måde til en meget fasttømret del af Ring-sagaen. Derfor også den tidligere nævnte følelse af, at The Hobbit ikke er den prequel, den er, men blot endnu en sequel. Det er uden tvivl planen fra Jacksons side, at når Hobbit-trilogien er lavet, vil den være et naturligt sted at starte eller at fortsætte sin Tolkien-oplevelse. Filmene vil hænge uløseligt sammen, som et større værk.

Der er mange store skuespillere, som er værd at nævne i The Hobbit, an Unexpected Journey, men Richard Armitages karismatiske tilstedeværelse som Thorin Oakenshield, dværgekongen uden en trone, er nok en af de vigtigste at nævne. Armitage har trådt sine indledende skuespillerskridt hovedsageligt i britiske tv-serier, og det er nok ikke alle, der vil kunne placere ham. Men jeg vil tro, at det snart ændrer sig. Armitages version af Thorin Oakenshield er en lidt blødere, lidt varmere version end den gnavne, stædige og temperamentsfulde dværg, som vi ellers har med at gøre i Tolkiens bog. Men frem for alt er Armitage en karismatisk figur, som virkelig dominerer med sin tilstedeværelse.

Vigtig at nævne og den mest markante skuespiller i filmen er Martin Freeman, der spiller den unge Bilbo. Ligesom Armitage er Freeman et navn, man nærmere vil genkende fra TV end fra biografen, men han har også spillet med i herlige film som Love Actually (2003) og Hot Fuzz (2007). Freemans unge Bilbo Baggins er en mere tøvende og frygtsom helt, end Frodo var det i The Lord of the Rings, men samtidig gør Freeman også Bilbo til en mere menneskelig skikkelse.

Det største kritikpunkt, jeg har til The Hobbit, an Unexpected Journey, er, at det er en film lavet til 3D-markedet. Derfor må man som seer stå model til den 3D-gøgl, som uden tvivl er munter for yngre børn, men som for mig blot ødelægger filmens følelse af troværdighed. En del af filmens actionscener bliver således til meningsløse platformspil-scener fuldstændig blottet for indlevelsesmulighed, hvilket er synd. Det understreger, at det største problem ved 3D-film ikke er de tåbelige briller, men at filmskaberne, selv de store, ikke helt magter at kombinere den gode, ærlige film-oplevelse med 3D-formatet, som vi kender det i dag. Heldigvis taler vi her kun om en forsvindende lille del af filmen, og det er ikke nok til at ødelægge en god oplevelse.

The Hobbit, an Unexpected Journey er et smukt og varmt gensyn med Middle Earth, som man ikke må snyde sig selv for. Selvom det er forsøgt at gøre fortællingen mere moden og udvide historien, så har filmen stadig bogens glød og barnlige glæde, blandet med en ægte kærlighed til Tolkiens oprindelige værk.

Anmeldt version: Hobbitten: En uventet rejse. Dist.: SF Film. Digital 2D. Udgivelsesland: Danmark. Spilletid: 169 min.
Knap ti år efter Ringenes herre-trilogien er Peter Jackson atter vendt tilbage til Middle Earths fantasyunivers med Hobbitten: En uventet rejse (The Hobbit: An Unexpected Journey (2012)).