LOCKOUT
USA / Frankrig, 2012
Instruktion: Stephen St. LegerJames Mather
DK-titel: Lockout

Produktion: Canal+ / Europa Corp. / Ciné+
REVIEW af Caspar Vang [20/11/12]

I instruktørmakkerparret James Mather og Stephen St. Legers karikerede sci-fi-eskapisme isoleres præsidentens datter blandt psykopaterne på en fængselsrumstation, og inden længe er en enlig helt på vej for at redde pigen. Den fransk-amerikanske produktion falder godt ind i trenden af ironisk ladede, voldsomme actionfilm, hvor det er en af grundspillereglerne, at der ses stort på realismen. Ikke overraskende er Lockout produceret af den franske filmskaber Luc Besson, der, som årene er gået, har ofret den kunstneriske gennemslagskraft til fordel for et højt output af ramasjangaction rettet mod et yngre publikum.

Handlingen er hensat til 2079. Farlige forbrydere placeres langt over Jordens civiliserede overflade. Fængslet hedder M.S. One og befinder sig i kredsløb om Jorden. Den demokratiske præsidentdatter Emilie Warnock (Maggie Grace) er på rutinebesøg ombord på den gigantiske rumstation, som hun mistænker for at stå bag eksperimenter på fangerne, der befinder sig i stase, en dvaletilstand, mens de afsoner deres dom. Er fangerne blot forsøgsdyr for en fremtidig dybrumsekspedition? Hun får ikke mulighed for at komme til bunds i sagen, for besøget afbrydes, da et fangeoprør bryder ud blandt psykopaterne på rumstationen, og præsidentdatteren tages som gidsel. Uret tikker, og agent Snow (Guy Pearce) sendes af sted for at få Emilie ud i live. Snow har dog sin egen agenda. Han er uskyldigt mistænkt for spionage og den eneste, der kan bevise hans uskyld, ligger i dvale på rumstationen.

Med Mather og St. Legers Lockout har hovedbestanddelene fra John Carpenters dystopiske action-science fiction-film Flugtaktion New York (Escape from New York, 1981) fået en tur gennem den postmoderne vridemaskine. Handlingen fra Carpenters fremragende, dystopiske actionperle er blevet genoplivet og opdateret, men med en kraftigt ironisk klangbund, der lader ane, at det hele bare er dum action og ikke bør tages alt for alvorligt. Som om nogen kunne finde på det?

I Lockout er helten ikke længere en proletarisk fremtidspirat eller en ensom ulv fanget i det totalitære styres bur, men en uretfærdigt dømt CIA-agent, der skal bevise sin uskyld og derfor påtager sig en umulig opgave. Præsidenten fra Carpenters hovedværk er skiftet ud med datteren, og i stedet for Manhattan forvandlet til gigantisk fængsel får vi et gigantisk såkaldt ”super max security”-fængsel i det ydre rum.

Men bortset fra de få ændringer i lokaliteterne og persongalleriet, følger Mather og Legers film grundlæggende handlingen i Carpenters sci-fi-værk. De største justeringer ligger faktisk i filmens menneskesyn og grundtone. Hvor Lockout er flot, ironisk distanceret action-junkfood, var der ligesom mere på spil i Flugtaktion New York, og som skeptisk-dystopisk science fiction-værk, der formår at tale til både til nosser og hjerne, fungerer Carpenters film ganske enkelt bedre.

Det gør heldigvis ikke Lockout til en dårlig film, og er man i stand til at justere ens forventninger en anelse ned, er der tale om en både velproduceret og ganske effektiv lille sci-fi-spændingsfilm, som givetvis vil lægge en dæmper på de værste action-abstinenser. Guy Pearce gør en god figur som helt med kampgejst samt rynker og grå hår de rette steder. Det er ikke den slags roller, vi oftest ser ham i, men Mather og St. Leger har effektivt castet ham mod type, og det fungerer, hvis man kan se gennem fingre med den uendelige strøm af kvikke bemærkninger, der blot føjer yderligere til den spændingsdæmpende og indforståede ironi.

Anmeldt version: Lockout. Dist.: Nordisk Film. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox.
Flot og ironisk distanceret action-junkfood finder man i den fransk-amerikanske Lockout, der imidlertid savner sit forbillede Flugtaktion New Yorks tyngde.