Danmark, 2010
Instruktion: Martin Vrede NielsenMichael Vrede Nielsen
DK-titel: Til døden os skiller
AKA: Till Death Us Do Part

Produktion: Angry Arts
REVIEW af Mark Sander Svensson [16/11/12]

De to danske filmskabere Martin og Michael Vrede Nielsen har under fanen Angry Arts (Vrede Film) arbejdet med kortfilm i mange forskellige genrer. Hvor deres seneste film Succubus i april blev udvalgt til fremvisning under CPH:PIX, tager jeg her fat på en af deres tidligere produktioner: Til døden os skiller.

Noget egentligt resume af filmen vil jeg ikke give. Det er en kortfilm på blot 11 minutter, og en af filmens helt store styrker er netop, at den ikke er drevet af plot men af stemning. Filmens lille fortælling om to ældre mennesker (spillet af Karen Klintholm og Albert Wichmann), der vandrer rundt i det samme hus og tilsyneladende er enormt langt fra hinanden, er en yderst tankevækkende historie, som er svær at opsummere yderligere uden at spolere den opfindsomme og ganske rørende slutning. I stedet vil jeg hellere tale om, hvad der gør Vrede-brødrenes film så fremragende.

Filmen er enormt flot. Med ganske simple virkemidler, nogle utrolig velvalgte vinkler og et rigtig flot efterarbejde gives seeren en utroligt stemningsfuld oplevelse, som sender alle tanker om budget og deslige væk. Udover et etablerende skud af parrets hus, der åbner filmen, har man holdt sig til de begrænsede omgivelser i huset. Udgangspunktet er altså ikke omfattende, men det er selvsamme simplicitet, der skaber den næsten poetiske stemning, som hviler over hele filmen. Den rent visuelle udførsel er unik. Der gås meget tæt på de små ting, som på overfladen kan fremstå trivielt dagligdags, men som her spiller en kæmpe rolle.

Det skyldes i høj grad også lydsiden, som er en enormt godt gennemarbejdet størrelse. Udover musikalske indslag gennem en radio er det udelukkende lydeffekter, der bærer oplevelsen fremad. Mestendels fokuseres der på virkelige lyde, men under hele filmen ligger der en rumlen og gemmer sig, som skiftevis intensiveres og nedtones. Således skabes der en fornemmelse af, at noget er galt, og da vi endelig forstår, hvad der er skævt ved hele historien, er det et fremragende lille twist, som giver historien ekstra vægt.

Til døden os skiller falder i allerhøjeste grad i min smag. Det er en historie, der handler om ensomhed og kærlighed og er fortalt på en mørk men også poetisk måde. Det er med andre ord en fornøjelse at se Vrede-brødrenes film, og selvom jeg endnu ikke har stiftet bekendtskab med andre af deres værker, kan jeg ikke andet end at anbefale, at man finder frem til dette lille kortfilmsmesterværk. Filmen kan i øvrigt ses på produktionsselskabet Angry Arts hjemmeside, hvis man skulle have fået lyst dertil.

Anmeldt version: Till Death Do Us Part. Dist.: Angry Arts. DVD. Udgivelsesland: Danmark. Spilletid: 11 min.
Still-billede fra den stemningsfulde danske kortfilmsproduktion Til døden os skiller, som kan ses på produktionsselskabet Angry Arts' egen hjemmeside.