BEYOND THE LIMITS
Tyskland, 2003
Instruktion: Olaf Ittenbach
DK-titel: Beyond the Limits

Produktion: IMAS Filmproduktion / Brave New Work Filmproduktions
REVIEW af Søren Hardy Rasmussen [16/11/12]

Mit sidste møde med Olaf Ittenbach ligger nogle år tilbage og var ikke specielt kønt. Filmen hed Garden of Love og blev anmeldt her på siden. Men selvom denne lille sadistiske møghund af en film er fra samme periode som Garden of Love, så er det måske alligevel en forbedring i Ittenbachs noget trashede renommé. Beyond the Limits er nemlig væsentlig mere ambitiøs end Garden of Love var. Selvom de to film har meget til fælles, så er Beyond the Limits en anelse mere interessant og har væsentlig mere dybde i sin historie. Dette er i høj grad fordi, den dramaturgiske indpakning er litterær af natur og tyk af underspillet okkult stemning. H.P. Lovecraft og Poe dyrkes sammen med noget andet, mere sadistisk og knap så litterært.

På en unavngiven kirkegård fortæller en gammel graver grumme historier til en ung journalist. Dette bliver rammefortællingen for to små historier, der begge er kædet sammen af den samme okkulte genstand, ganske som i H.P. Lovecrafts The Call of Cthulhu, hvor en okkult statuette danner det centrum, som en hel historie kredser om. Men Ittenbachs monstre er ikke intergalaktiske giganter. Ittenbachs monstre er mennesket selv. Sadistiske gangstere og middelalderens grusomme inkvisition suges uundgåeligt ind i en malstrøm af blod og død omkring et okkult relikvie, der lover evigt liv. Filmen er ultra-voldelig og bestemt ikke for sarte sjæle.

Den første del af Beyond the Limits foregår i et nutidigt gangstermiljø, som præges af Ittenbachs sædvanlige værste fjender: tynd, dårligt udført dialog og IKEA-agtige sets. Blood ’n gore er der rigeligt af, men denne del af filmen er plastic-agtig og med et nærmest latterligt skær af TV-soap over sig. Heldigvis afløses den af den middelalderlige del af filmen, som klart er Ittenbachs bedste kort og bringer filmen fra plastik-Sopranos-land ind i en Poe-agtig fortælling.

Lovecraft-inspirationen gør hele forskellen i Beyond the Limits. Det kummerlige skuespil og de sølle sets er de samme som i Garden of Love, men Beyond the Limits kan bare lidt mere, end hvad jeg ellers ville forvente fra Ittenbach. Filmen er en interessant Ittenbach-oplevelse, indenfor hans rammer, og byder på masser af sadistisk vold, sygelige psykopater og stride strømme af blod, men samtidig må man sige at det i bund og grund er sølle filmhåndværk og dermed også en noget sølle filmoplevelse. Skulle der sidde fans derude, er jeg dog ret sikker på, at filmen er sin pris værd.

Anmeldt version: Beyond the Limits. Dist.: Another World Entertainment. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 100 min.
Dansk DVD-udgivelse fra Another World Entertainment af Olaf Ittenbachs Beyond the Limits, der ifølge Uncuts anmelder kan lidt mere, end hvad man "ellers ville forvente fra Ittenbach".