USA, 1989
Instruktion: David Schmoeller
DK-titel: Puppet Master
AKA: Puppetmaster

Produktion: Empire Pictures / Full Moon Entertainment
REVIEW af Lars Gorzelak Pedersen [08/10/12]

Med Puppet Master (1989) søsatte Full Moon Entertainment en franchise, der skulle vise sig som en af det uafhængige produktionsselskabs mest levedygtige. Modsat majoriteten af Full Moon-filmene har Puppet Master i nogles øjne karakter af en slags miniklassiker, der med lidt god vilje godt kan indlemmes i gysergenrens kanon af genrefilm, man bør have set.

Andre vil hævde, at dens primære attraktion er de morderiske dukker, der på klassisk legetøjsfacon er udstyret med hver deres særlige egenskab: Blade, Jester, Pinhead, Tunneler og den besynderlige igleopkastende Leech Woman for nu at nævne nogle af dem, der introduceres her. Allerede med den anden film i serien – hvis antal sequels nu skal tælles på to hænder – placerede man seriens stop motion-arkitekt Dave Allen i instruktørstolen; så i al fald har filmens skabere nok været klar over, at Puppet Masters succes i nogen grad måtte tilskrives, at dukkerne var et hit hos slutfirsernes videopublikum.

I 1939 – på tærsklen til Anden Verdenskrig – opdager den hvidhårede dukkemager André Toulon via studier af ægyptisk magi hemmeligheden bag levendegørelsen af døde objekter. Vi ved ikke, hvad Toulon har tænkt sig med sin nyfundne teknik udover at lege med trædukker, men andre, mere skruppelløse okkultismeentusiaster har lagt ambitiøse planer for den. Selvom Toulon har gemt sig på et fjernt hotel i Bodega Bay finder nazisterne ham alligevel. Han skyder sig en kugle for panden, netop som de braser ind – og vi hopper 50 år frem i tiden, men bliver på det samme afsides californiske klippehotel. Fire synske personer med hver deres specialitet er samlet på hotellet efter at have modtaget bekymrende drømmevarsler fra en okkult kollega, hotellets tidligere ejer. Af enken får de at vide, at han har skudt sig selv kort før deres ankomst.

Dermed er Puppet Masters handling for så vidt udtømt. Resten af filmen skildrer persongalleriets møde med de levendegjorte dukker, der stadig bebor hotellet. Med slutningen hæver den sig op over sin magre hotelhistorie og trækker subtile tråde til det fængslende rendezvous mellem alkymistiske dukkemagere og nazister på jagt efter okkulte hemmeligheder under Anden Verdenskrig, vi så et glimt af i prologen. Vi får ikke meget at vide, men den okkulte baggrund er med til at give en fornemmelse af, at der er mere på spil end den overfladiske handling på hotellet i Bodega Bay anno 1989.

Det er også nødvendigt med mere, for forfatteren har som sagt ikke ulejliget sig med at konstruere noget detaljeret plot. I lange stræk består Puppet Master reelt af billeder af dukkerne, der trisser rundt langs hotelgangene generøst akkompagneret af Richard (bror til Charles) Bands karakteristiske musikside. Det giver rig lejlighed til flotte, glidende kamerature, men også til en meget klar fornemmelse af, at plot ikke er Puppet Masters stærke side.

Puppet Master er med andre ord en indlysende ”stemningsgyser”, og som sådan kan den godt lede tankerne i retning af mareridtsgyseren Phantasm – dus med døden (1979) og en anden hotelgyser, Ondskabens hotel (The Shining, 1980) – uden at tilstræbe disse films ambitionsniveau. For mig er det især nogle få enkeltelementer, der er med til at gøre den seværdig: Det velklingende tema, små detaljer som at blodet er grønt i stedet for rødt, og den mystificerende baggrundhistorie om okkulte nazister, altid et hit hos undertegnede.

Under gensynet overså jeg i øvrigt helt den subtile pointe med filmens slutscene, som antyder fødslen af en ny dukkemager. Det samme har øjensynlig manuskriptforfatteren til Puppet Master II (1991) gjort, i al fald vælger seriens anden film at ignorere første films slutning.

Anmeldt version: Puppet Master. Dist.: Film 2000. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: England. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 85 min.
Film 2000's engelske udgivelse af første film i Full Moon Entertainments Puppet Master-serie.