PERFECT PREY
USA, 1998
Instruktion: Howard McCain
DK-titel: American Murder

Produktion: Greene Entertainment Inc. / Meeker
REVIEW af Søren Hardy Rasmussen [19/09/12]

Perfect Prey er ikke nyskabende, og dramaturgisk er den ganske forudsigelig, men samtidig en jævnt underholdende thriller. Holder man af fortællinger om jagten på en seriemorder, der er lige efter bogen og fører os dybere og dybere ind i morderens syge sind, ja så er Perfect Prey en rigtig god oplevelse - med David Keith som lige dele ynkelig og dybt ubehagelig seriemorder og med et lille twist i enden.

Retspsykiater og tidligere Texas Ranger Audrey Macleah (ikke Walker) hjælper Houstons politi med at jage en seriemorder, der bortfører kvinder og holder dem som fanger, inden de myrdes og poseres til offentligt skue. Macleah må ikke bare kæmpe med seriemorderen, men også med intern rivalisering og hendes egne traumatiske minder. Macleah har nemlig selv været offer engang, og den slags går ikke ubemærket hen.

Perfect Preys spændingskurve stiger stødt med erkendelsen af ikke blot hvor syg i hovedet filmens seriemorder er, men også af hvor hårdt medtaget Ranger Macleahs psyke er. Selvom Kelly McGillis er den bærende hovedrolle, er der levnet stort set lige så meget tid til at udforske seriemorderens liv og bevæggrunde. Morderens identitet er intet mysterium, så i stedet får vi lov til at lære ham indgående at kende. Det hele fører frem til et endeligt opgør, som er virkelig spændende, og hvor de sidste brikker falder på plads.

David Keith kender man fra småroller i film som Daredevil (Murdochs bokser-far) fra 2003 og en forfærdelig masse tv-serier som Still Life (2003-2004) og Lonestar (2010). Jeg havde ikke forestillet mig at se ham som seriemorder, men det viser sig, at han er umådeligt velvalgt til den slags.

Kelly McGillis har aldrig været en særligt aktiv skuespiller og toppede i et box office-perspektiv i 80‘erne med film som Witness (1985), hvor hun spillede overfor Harrison Ford, og den ikoniske Top Gun (1986), hvor hun spillede overfor Tom Cruise. I sin tid var Kelly McGillis noget af en hottie, og derfor er det måske også lidt af en oplevelse at se hende som aseksuel, traumatiseret retsmediciner.

Perfect Prey byder også på den alt for seje Bruce Dern som Kaptajn Swaggert, endnu en rolle der passer perfekt til den gamle hard-ass, som ellers er bedre kendt for hans roller som kriminelle og andre, mere eksotiske, slags skurke.

Som DVD’ens danske omslag lover, er American Murder eller Perfect Prey meget i ånd med film som Michael Manns Manhunter (1986), Jonathan Demmes Silence of the Lambs (1991) og David Finchers Se7en (1995), men når selvfølgelig ikke deres niveau til sokkeholderne. Det er dog en god historie, og den er værd at se, trods det noget kedelige 90’er-TV-format.

Filmen er en uofficiel efterfølger til When the Bough Breaks fra 1994, instrueret af Michael Cohn, hvor Martin Sheen spiller Captain Swaggert, og Ally Dern spiller FBI Investigator Audrey McLeah. Jeg må dog være svar skyldig mht. en eventuel sammenhæng imellem de to films plots.

Anmeldt version: American Murder. Dist.: Another World Entertainment. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Full screen. Spilletid: 96 min.
Dansk DVD-udgivelse af seriemorderthrilleren Perfect Prey.