TOTAL RECALL
USA / Canada, 2012
Instruktion: Len Wiseman
DK-titel: Total Recall

Produktion: Original Film / Total Recall / Rekall Productions
REVIEW af Caspar Vang [30/08/12]

I Philip K. Dicks science fiction-novelle ”Erindringer Engros” fra 1966 møder vi den kedelige gennemsnitsmand Quaid. Han drømmer om at besøge Mars og være hemmelig agent, hvilket indfris da han besøger medievirksomheden Rekall, der har specialiseret sig i falske minder. Besøget afdækker dog en hemmelig identitet og et djævelsk spil på 22 kompakte danske sider begynder. Dicks fortællemæssige finte er enkel og tankevækkende. Når virkeligheden først en gang er blevet afsløret som falsk, skabes en vedvarende, eksistentiel uro. For hvordan kan du vide, at den nye virkelighed eller erindring ikke også bare er kunstige sanseindtryk?

Den utryghed, der etableres gennem hovedpersonens skridende virkelighedsopfattelse og føres videre til læseren eller seeren gennem formen er kendetegnende for god, paranoid science fiction. Og i særdeleshed for Dick, som elskede at kaste læserne ud i grænselandet mellem fantasi og virkelighed.

Historien om Quaid, der efter besøget hos Rekall opdager at han er dobbeltagenten Hauser og en vigtig brik i spillet om en revolution på Mars blev filmatiseret af hollænderen Paul Verhoeven med muskelbundtet Arnold Schwarzenegger foran kameraet. Filmen, Total Recall, der fik den tidstypiske danske titel Sidste udkald, der på det tidspunkt hørte til en af de dyreste produktioner overhovedet, blev en stor succes, men udskældt af filmkritikerne for dens usmagelige brutalitet, der af manuskriptforfatterne Ronald Shusett og Dan O'Bannon var tænkt som et mørkt spejlbillede på 80'ernes ukritiske actionheltdyrkelse. Senere har den dog fået oprejsning som en af periodens væsentlige sci-fi-værker.

Nu er det så blevet tid til at genopdage historien i en genindspilning af amerikaneren Len Wiseman, der begyndte sin filmkarriere som scenograf og reklameinstruktør, men er slået igennem som skaberen af vampyractionserien Underworld (2003). Og Total Recall, med Colin Farrell i rollen som Quaid, ligner på mange måder et barn af Underworlds dystopiske, målrettede, men også lidt anonyme action, hvor det primært handler om at stimulere sanserne frem for intellektet. Væk er Ronny Cox' karismatiske skurk og det spændende persongalleri af Mars-mutanter og handlingen er henlagt til Jorden, hvor forurening har gjort det meste ubeboeligt.

Kloden styres fra kansler Coohagens totalitære imperium i Storbritannien mens arbejderne er placeret i kolonien på Australien. Transporten mellem de to steder foregår med den gigantiske elevator, The fall, der bevæger sig tværs gennem Jordens kerne og er blevet symbolet på årtiers undertrykkelse og udnyttelse af arbejderklassen. En modstandsbevægelse har rejst sig, men Coohagen forventer at knuse oprøret med en hær af robotter.

Sammenlignet med Schwarzenegger-udgaven er Wisemans genindspilning langt mere lige ud ad landevejen, men stadig en æstetisk sci-fi-godbid. En målrettet, flot og umiddelbart tiltalende fremtidsfabel, hvor man dog savner Verhoevens fortællemæssige vildskab og refleksion over genrens voldsfetichisme eller Dicks skarpe sans for det sort humoristiske og virkelighedsforvrængende. Wisemans tese omkring genindspilningen må have været, at biografgængerne i forvejen kender historien, så fokus rykkes på godt og ondt fra det fantasifulde, uventede og urovækkende til rendyrket action i en futuristisk ramme, hvor de mere kringlede ideer er nedtonede til fordel for imponerende action-sætstykker og Blade Runner (1982)-inspireret scenografisk overdådighed. I øvrigt blændende realiseret af Patrick Tatopoulos, der stod bag de fantastiske verdener i I, Robot (2004) og Dark City (1998), samt afmålt, stålkoldt og enkelt skudt af cheffotograf Paul Cameron, der sammen med klipper gør en dyd ud af at publikum ikke har problemer med at orientere sig i filmens ellers ganske snørklede geografi. Bemærkelsesværdigt i en tid, hvor actiongenren er præget af udeladende, abrupt klipning og grundigt rystet kamera.

Paradoksalt nok håber man lidt på, at man, i filmens ånd, kunne slette Verhoevens original fra hukommelsen, for selvom den i sin egen ret er en spændstig og målrettet lille actionfilm, så vil den uundgåeligt komme til at stå i skyggen af Sidste udkalds fantasifuldhed, hårdtslående specialeffekter og grovkornede ironiseren over actiongenrens voldsfascination.

Anmeldt version: Total Recall. Dist.: Walt Disney Studios Motion Pictures/Sony Picture. Digital 2D. Udgivelsesland: Danmark. Spilletid: 121 min.
Disnay/Sonys danske biografteaserplakat til Len Wisemans Philip K. Dick-filmatisering Total Recall (2012).