CABIN IN THE WOODS, THE
USA, 2011
Instruktion: Drew Goddard
DK-titel: Cabin in the Woods, The

Produktion: United Artists / MGM (Metro-Goldwyn-Mayer) / Mutant Enemy
REVIEW af Caspar Vang [30/08/12]

På trods af den rituelle fornøjelse, der kan være i at se det velkendte udført med variation og opfindsomhed, kan de fleste gyserfilmfans vist det hele forfra, bagfra og i søvne: Fem unge rejser som frikvarter fra studierne til en afsidesliggende hytte på skoven, hvor den over de næste par dage står på sex, stoffer, alkohol... og splatter. Der går nok ikke mange minutter før vi næsten er lullet i søvn i biografsædet, kun kvikket op af kreative blodsudgydelser og afhuggede kropsdele sådan cirka hvert tiende minut.

Du kan godt tro om igen! Vi er ikke mange sekunder inde i den spillefilmsdebuterende Drew Goddards fornøjelige, splatterlabyrintiske science fiction og horror-hybrid før vi opdager, at denne film målrettet vil forsøge at gøre tingene mere end en anelse anderledes. Først og fremmest på den drilske, pirrende facon hvor filmskaberne nyder at trække tæppet væk under publikum. Og publikum nyder at blive taget ved næsen.

Vi befinder os dybt inde i Philip K. Dick-terrænet, hvor en af fornøjelserne ved at følge historierne er hovedpersonens skridende virkelighedsopfattelse og erkendelsen af at når forfølgelsesvanviddet sætter ind og der kradses i overfladen, viser verden sig at være en simulation, en kulisseagtig labyrint eller noget helt tredje. Og så har jeg alligevel ikke røbet for meget.

Goddards The Cabin in the Woods er nemlig sjovere desto mindre du ved om selve filmen ud over at det er vigtigt, at bemærke, at de mest frygtsomme skal forberede sig på et massivt opbud af filmmonstre. Dog anrettet med en god portion splatstick-humor og referencer ud og ind af genrens skrækmilepæle. Filmen krydser med entusiastisk friskhed velkendte isolations- og splatterfortællelinjen fra genreklassikere som The Evil Dead (1981) og Motorsavsmassakren (The Texas Chain Saw Massacre, 1974) med den paranoide, smuldrende verdensopfattelse fra The Adjustment Bureau (2011) og Vincenzo Natalis spøjse Cube (1997), hvor syv fremmede uden at vide, hvorfor, pludselig befinder sig i en gigantisk labyrint fyldt med dødsfælder.

Hvad Goddards splatterpotpourri mangler i dybde og ægte uhygge, opvejer den heldigvis med blodindsmurt humor, opfindsomhed og god gammeldags fortællelyst. Man kan simpelthen mærke, at det har været sjovt at skrue værket sammen og det smitter, ikke mindst i kraft af den velfungerende metastemning og indforståethed med målgruppen, af på oplevelsen. Filmen sprænger måske ikke ligefrem rammerne for den intertekstuelle, kryptisk anlagte horrorkomedie, men det er en finurlig og original genrehybrid, der tager os med på underholdende monsterkavalkade i et univers, hvor ikke alt er, hvad det umiddelbart ser ud til at være. Alt står og falder heldigvis ikke med om du fra starten har regnet ud, hvad der foregår og The Cabin in the Woods kan sagtens nydes som lige dele skrækparafrase og forlystelsesparktur, hvor du knap når at se dig om, før fornøjelsen er overstået.

Anmeldt version: The Cabin in the Woods. Dist.: UIP. Digital 2D. Udgivelsesland: Danmark. Spilletid: 95 min.
UIP's danske biografplakat til Drew Goddards opfindsomme og drilske genrehybrid The Cabin in the Woods (2011).