PIRATES OF THE CARIBBEAN: ON STRANGER TIDES
USA, 2011
Instruktion: Rob Marshall
DK-titel: Pirates of the Caribbean: I ukendt farvand

Produktion: Jerry Bruckheimer Films / Walt Disney Pictures / Moving Picture Company (MPC)
REVIEW af Lars Gorzelak Pedersen [10/08/12]

Man skal – vil jeg påstå efter at have skimmet thepirateking.com’s angivelig komplette liste over piratproduktioner – meget langt tilbage for at finde en anstændig piratfilm; forbi Cutthroat Island (1995) og Polanskis Pirates (1986), udenom Spielbergs sødladne Hook (1991) og videre tilbage. Rent kvantitativt havde genren sin storhedsepoke i 30’erne og 40’erne, for så at nå et foreløbigt – måske definitivt – højdepunkt med Robert Siodmaks Den knaldrøde pirat (The Crimson Pirate) i 1952. Herefter ebbede det ud, for 60’erne var ikke til swashbucklers og romantiske søhelte, 70’erne i endnu mindre grad.

Gore Verbinski – som også stod bag den fortrinlige amerikanisering af The Ring (2002) – indledte imidlertid i 2003, hvad der skulle vise sig at blive en succesfuld franchise med sin modernisering af piratfilmen, Pirates of the Caribbean: Den sorte forbandelse (The Curse of the Black Pearl); dén gjorde – uden sammenligning i øvrigt – hvad Eastwoods De nådesløse (The Unforgiven, 1992) havde gjort for westernfilmen, nemlig at genopfinde en død skabelon. Pirater blev hotte – sågar i pornogenren, hvor storproduktionen Pirates (2006) snart blev søsat – skønt der faktisk har været overraskende få deciderede efterligninger.

Den sorte forbandelse illustrerede overbevisende for skeptikere som undertegnede, at pirater er andet og mere end trimmede mænd i kulørte bukser, der klatrer rundt i en mast, og at pirateventyr sagtens kan finde plads i moderne filmfortælling. Om end med visse justeringer. Få år senere fulgte Død mands kiste (Dead Man’s Chest, 2006), som videreudviklede etterens allerede rappe pacing til en stakåndet, to-en-halv-timer-lang omgang action. Ved verdens ende (At World’s End) kom allerede året efter denne og var da heller ikke uden tegn på, at man måske havde hastet manuskriptet færdigt – til gengæld tog den serien i overraskende retning med besynderlige, metafysiske indslag.

Med I ukendt farvand (On Stranger Tides), den første af seriens film, som ikke har Verbinski ved roret, runder føljetonen altså sit fjerde kapitel, som – slutningen in mente – ikke nødvendigvis bliver det sidste. De forrige films høje standard holdes i hævd, om end trætheden måske efterhånden melder sig lidt, og der er en anelse længere mellem de velskårne replikker. Man er – denne fjerde gang – ikke i tvivl om, at man har at gøre med en veletableret franchise, og egentlige overraskelser er der ikke mange af.

Historien sender kaptajn Jack Sparrow i armene på en gammel kærlighed, Angelica (Penélope Cruz), og sammen med denne sveske ombord på skibet Queen Anne’s Revenge, der styres af den frygtindgydende pirat Blackbeard, på jagt efter den fabelomspundne Livets Kilde. Til ungdommelighedritualet skal de bruge en havfruetåre, og filmens nok mest mindeværdige scene er et storstilet havfrueangreb, som H.C. Andersen godt kunne have lært et og andet af.

Det er ikke svært at se, hvad der mangler i I ukendt farvand. Når Pirates of the Caribbean-filmene er bedst, bliver de hængende i bevidstheden som en eftertanke. En betydelig del af deres smittende eventyrlighed skyldes den eksistentielle pointe, der udtrykkes – humoristisk – i ”piratkodekset”. Som i Ved verdens endes stemningsfulde åbningsscene, hvor dødsdømte pirater marcheres frem til galgen og – ført an først af en lille drengs spæde røst – resolut stemmer i til slagsangen ”Hoist the Colours”: ”Heave ho, thieves and beggars, never shall we die.”

Meningen er klar, døden kan bare komme an, for det er frihed, det kommer an på. Når I ukendt farvand, sammenlignet med de forrige film, måske føles en anelse glat og strømlinet, så er det, tror jeg, fordi den mangler sådanne øjeblikke af alvor. Hvilket på ingen måde forhindrer den i at være en underholdende eventyrfilm og et velkomment gensyn med de sympatiske figurer fra seriens univers.

Anmeldt version: Pirates of the Caribbean: I ukendt farvand. Dist.: Walt Disney Home Entertainment. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 130 min.
Dansk DVD-udgivelse af fjerde kapitel i Pirates of the Caribbean-serien.