WANTED
USA / Tyskland, 2008
Instruktion: Timur Bekmambetov
DK-titel: Wanted

Produktion: Universal Pictures / Spyglass Entertainment / Relativity Media / Bazelevs Production / Top Cow Production
REVIEW af Caspar Vang [09/08/12]

Den russiskfødte Bekmambetov har med actionfantasyfilmen Wanted iscenesat en postmoderne actionfilm proppet med pirrende voldsfetichisme og eksistentielle undertoner. Ja, vi har set det meste før. Og alligevel føles Timur Bekmambetovs ultravoldelige actionfilm om den neurotiske, unge bogholder Wesley (James McAvoy), der springer ud som verdens hårdeste snigmorder, anderledes. Den russiske instruktør har nemlig taget det bedste med fra hjemlandet, og her får vi en ordentlig dosis af den grumsede modbydelighed, visuelle uforudsigelighed og apokalyptiske stemning, der gjorde instruktørens film i Mørkets vogtere-serien (2004 og 2006) til et behageligt bekendtskab.

Historiemæssigt ligner Wanted en sort forvandlingskugle i stil med Nikita (1990), The Matrix (1999) og Dark City (1998). Som disse films uheldige helte opdager Wesley, at verden er helt, helt anderledes, end han troede. Wesley er søn af verdens bedste snigmorder, men da faderen myrdes af den farlige Cross (Thomas Kretschmann), henter et okkult broderskab af supersnigmordere ledet af Sloan (Morgan Freeman) og Fox (Angelina Jolie) Wesley ind for at redde deres røv. Dræberinstinktet ligger nemlig i generne, og Wesley er den eneste, der kan standse Cross, inden han koldblodigt slagter sig vej gennem de resterende medlemmer af broderskabet.

Stiliseret, barsk filmunderholdning har vi efterhånden set i alle tænkelige afskygninger, men i modsætning til en beslægtet, samtidig voldsfantasi som Xavier Gens' computerspilsfilmatisering Hitman (2007) fungerer Wanted på mange niveauer. Først og fremmest fordi den bruger tid på at etablere en mytologi, hvilket gør actionløjerne langt mere interessante. Tricket her er filmens filosofiske undertoner. Der er tilsyneladende ingen højeste instans i broderskabet, og hvem, der bliver mordernes næste mål, afgøres af en særligt konstrueret skæbnevæv, der med tusindvis af tråde fabrikerer et helt særligt klæde. Nærstuderer man klædets fibre, åbenbares en binær kode, der fortæller Sloan og hans folk, hvem det næste mål er. Misser de et mål, kan det resultere i et uoverskueligt antal dødsfald. Dræb én - red tusinder, lyder broderskabets eneste incitament for at udøve deres modbydelige profession.

Wanted - baseret på Mark Millar og J.G. Jones' tegneserie-miniserie - er et bidsk og fandenivoldsk stykke popkultur, der hører til i det postmoderne terræn, hvor alt iscenesættes med venlige nik til genrens øvrige film. Man skal altså ikke se Wanted for originaliteten, men for nydelsen af de greb, Bekmambetov udøver på en genre, hvor der sjældent er plads til den helt store fornyelse. Og her tilføjer den dystre og barske tone fra instruktørens russiske produktioner denne tysk-amerikanske film et frisk strejf af blodig ondskab og indelukkede aggressioner.

Og synes man, at Wanted med sit moralske glatføre og utilslørede voldsfascination er for meget af det gode, kan man jo altid bortforklare filmen som en underbetalt, stresset og så godt som udbrændt lønslaves livlige dagdrømmeri og nørdfantasi. Det er da til at forstå, for den slags har vi jo alle sammen.

Anmeldt version: Wanted. Dist.: Universal. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox.
Universals danske dvd-release af Timur Bekmambetovs dystre og opfindsomme actioneventyr Wanted (2008).