TRON LEGACY
USA, 2010
Instruktion: Joseph Kosinski
DK-titel: Tron Legacy

Produktion: Walt Disney Pictures / LivePlanet
REVIEW af Søren Hardy Rasmussen [06/02/12]

Der var engang, hvor Disney var interessante og nyskabende, når det gjaldt science fiction. Kampen for at rive sig løs fra Star Wars-filmenes skygge var hård, og den førte Disney ud i nogle virkelig interessante projekter. Filmene, det resulterede i, var desværre for meget for publikum, enkelte var måske endda langt forud for deres tid. Kritikerroste, men fiaskoer i billetsalget. Den kreative gren uddøde, og Disney udviklede sig til det, vi kender i dag, men med Tron Legacy giver Disney og instruktør Joseph Kosinski genoprejsning til en film, som har levet sit liv i glemsel, holdt i live af en skare dedikerede connaisseurer. Tron (1982) bliver endelig udgangspunkt for den mytologi, som den skulle have været tilbage i 1982, og samtidig må det siges, at Kosinski har skabt en pragtfuld film med 3D-teknologi, der, i James Camerons ånd, diskret og elegant giver filmens univers dybde.

Trons verden, the Grid, er programmer i menneskeskikkelse, der lever deres liv i en verden af mørke og lys, brudt af digitale motorveje og krystaltårne, og hævet over alt dette Brugeren, den mystiske entitet, myte eller løgn. The Grid er en parallelverden skabt i cyberspace og en smuk visualisering af den mikroverden, der omgiver menneskehedens digitale verden. Siden programmøren Kevin Flynn (Jeff Bridges) i 1982 overvandt det tyranniske Master Control Program har han overtaget firmaet ENCOM og gjort det til en buldrende succes. Men i 1989 forsvinder Flynn sporløst og efterlader firmaet til sin, nu forældreløse, søn Sam Flynn (Garret Hedlund). 21 år senere er Sam Flynn en adrenalin- junkie, der ikke kunne interessere sig mindre for sin fars gamle firma, men en dag modtager han et kald fra cyberspace, the Grid.

Tron Legacy er gennemført stiliseret, ganske som Matrix-filmene, men endnu mere gennemført. Filmen er et festfyrværkeri af ikonisk design og arkitektur af lys og mørke, der skaber Trons univers, og som fascinerer og drager sit publikum dybt ind i fortællingen, der trods sin fremmedartede natur føles meget troværdig. Cyberspace-delen, The Grid, er ikonisk til mindste detalje og lever på den måde godt op til sin forgænger, som Tron Legacy holder i hævd og referer til løbende. Nye publikummer kan gå til filmen uden problemer, mens gamle fans vil genkende den ene kærlige reference efter den anden.

Garret Hedlund spiller den unge Sam Flynn og gør det rigtig godt. Hedlund er et ungt navn i Hollywood, men hans Christian Bale-agtige tilstedeværelse i Tron Legacy skal nok åbne døre for ham. Den gamle TV-helt Bruce Boxleitner er en science fiction-veteran fra den første Tron-film. Han er nok bedst kendt som Sheridan, fra kultklassikerserien Babylon 5 (1993-1998). I Tron-filmene er han både Flynns partner Allan Bradley samt programmet Tron. Michael Sheen afslører ret nye sider af sine talenter, og dejlige Olivia Wilde, som nogle måske husker fra The Girl Next Door (2004), bør også nævnes, som en “sød” version af The Matrix' Trinity. De tætsiddende latexdragter gør i det hele taget Tron Legacys kvinder til en bemærkelsesværdig oplevelse. Bemærk specielt Sam Flynns ankomst til The Grid, hvor han i en overdrevent koreograferet scene gøres klar til kamp af et neonglødende, latexklædt firkløver af femme fatales, anført af Beau Garret. Det er ufattelig smukt.

Øverst på listen står selvfølgelig the Dude, Jeff Bridges, som måske er den person, bortset fra instruktør Steven Lisberger, der mere end nogen anden er ansvarlig for, at den oprindelige Tron blev til noget. Det var Bridges’ deltagelse, der fik filmens andre skuespillere med, og derfor er det også meget naturligt, at han er Tron Legacys grand old man og guddommelige skaber. Som en blanding mellem The Dude, Yoda og Neo dominerer han Tron Legacy, og det virker legende let. Bridges’ blotte tilstedeværelse gør ufatteligt meget for Tron Legacy, og hans zen-personas verdenssyn er da også det budskab, man tager med sig fra filmen.

Daft Punk har kreeret filmens imponerende score, men de sky DJs har også deltaget meget aktivt i filmens tilblivelse, ikke kun bag mixerpulten, men også foran kameraet og i det kreative arbejde bag kameraet. De to franske hjelm-bærende DJs har så meget af deres egen ikonografi fra den oprindelige Tron, at de ganske naturligt er blevet en del af produktionen og selvfølgelig optræder i Grid-baren End of Line.

Den første Tron floppede i billetsalget og har måttet eksistere som kultfænomen. Tron Legacy vil få en anden skæbne. Forskellen er, at årtierne er gået, og hvor Tron oprindeligt var forud for sin tid og uforståelig for publikum, så lægger Tron Legacy sig klarere op af et udtryk, som publikum vil kunne forstå. Det nye publikum har været gennem Commodore Amiga og internet-gaming, og de fleste af dem har en facebook-profil, så Tron Legacy rammer ikke et helt så uforberedt publikum. Derfor fungerer Legacy for et langt bredere publikum, samtidig med at den varter op om de gamle fans med masser af små detaljer.

Joseph Kosinski har kreeret en homage til Steven Lisbergers gamle Tron og samtidig en moderne science fiction-klassiker, der berører nogle gamle, savnede strenge, som genren måske har glemt i nyere tid. Tron Legacy er optimistisk og forventningsfuld. Den er imponeret over sin egen vision og fuld af idealer og drømme. På den måde er Tron Legacy en genfødsel af klassisk science fiction. Den rammer nogle toner, som mange gamle fans havde håbet, at den nye Star Wars-trilogi skulle have spillet på, men aldrig gjorde. Kosinski har arbejdet tæt sammen med den klassiske Trons skaber Steven Lisberger, netop for at bevare visionen. Lisberger har været væk fra filmproduktion i lang tid, og selvom han tidligere har taget tilløb til en efterfølger til Tron, er det først nu, at Disney har været med på den.

Mange fans af den oprindelige Tron vil måske også se Tron Legacy som en æresoprejsning for filmen og dens faldne instruktør, som måtte sluge en fiasko i sin tid, men som af mange bliver set som en visionær, der var langt forud for sin tid - og hans ånd er i høj grad med i filmen.

Religion og mytologi diskuteres sammen med internettets skæbne og formål, visioner og drømme. Den religiøse symbolik er lige så tydelig som i den første film, men Tron Legacy er også en menneskelig film om forholdet mellem fædre og sønner, mellem mennesker og den verden, vi skaber omkring os. Tron Legacy er del af en stolt tradition, der blander populærkultur med dybere filosofiske overvejelser om, hvad vores eksistens i virkeligheden er. William Gibson åbnede for alvor ballet, da han i 1984 tog hul på cyberpunkgenren med romanen Neuromancer, en dystopisk forgrening af science fiction, fokuseret på cyberspace. Det blev startskuddet til en af de mest spændende genrer indenfor science fiction, jeg kender. Cyberspace, internet-cowboys og bit blev ord, der gav genlyd. Udover Gibsons geniale Neuromancer og senere romaner har genren givet os intelligente science fiction-film som The Matrix (1999) og Ghost in the Shell (1995). Disse og mange andre trækker en tydelig tråd tilbage til Tron, som de skylder rigtig meget. Tron Legacy anerkender dette, men hylder samtidig selv science fiction-genren med masser af ”tributes” til genrens andre højdepunkter.

Tron Legacy, eller ”Tron 2.0”, som man også kunne kalde den, er både et remake af sin forgænger og en fantastisk sequel. Den er klassisk science fiction genfødt og kan ses af nye seere såvel som gamle kendinge. Tron Legacy får mine varmeste anbefalinger med sig, og jeg vil også opfordre til at få den set i 3D-biografen. Det er turen værd.

Tron er tilbage i en af tidernes mest forsinkede toer, Tron Legacy... denne gang med kvinder i latex!
Tron Legacy 3D. Dist.: Walt Disney Home Entertainment. Medie: Blu-ray Disc (reg. ABC). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 125 min.

Tron Legacy er ankommet i en voldsomt lækker blu-ray udgave, der både indeholder filmen i 2D og 3D. Er der en film, der rent faktisk fungerer super i 3D, så er det Tron Legacy. Her er ikke de vilde pop-out effekter, men filmens digitale univers nærmest skriger på 3D, og det er en fornøjelse at se på, selvom man skal have fjollede briller på – men det gør ikke noget når Daft Punk scoret først rykker derudaf Ekstramaterialet består af en række featurettes, en fuldfed musikvideo med Daft Punk og et first look på tegnefilmserien Tron: Uprising. Tron Legacy er den første skive jeg rent faktisk anbefaler at se i 3D. /Svendstrup