DEAD OF NIGHT
DK-titel: Nattens mysterier

Produktion: The Rank Organisation Film Productions / Ealing Studios
REVIEW af Caspar Vang [01/01/98]

Denne velskrevne og tæt instruerede spøgelses-thriller, rummer nok gys, ubehageligheder og snedigt udtænkte paranormale begivenheder, til at få hårene i nakken til at stå, flere dage i træk. Filmen består af fem små "spøgelseshistorier" og er omsluttet af en fortælling, der løbende snørrer sig sammen, til den hårrejsende klimaks, og med sin nådesløse fremstilling af gys og chok (som er kopieret tusinder af gange) må den siges til fulde, at have fortjent sin status som klassiker inden for genren. Dead of Night har da også været en vægtig inspiration for mange nyere antologi-film og gyser-tv-serier, særligt Alfred Hitchcock Presents, Tales of the Unexpected, Tales from the Darkside og den populære Tales from the Crypt.

Manuskriptet skrevet af John Baines, Angus MacPhail baseret på historier af dem selv, H.G. Wells og E.F. Benson, virker på snedig vis som flere mareridt i ét mareridt og går tilsidst hen og bliver et rent surrealistisk gys. Fortællingen, som kæder de mindre begivenheder sammen, involverer et landligt beliggende hus, ejet af Eliot Foley (Roland Culver), hvor en overrasket mand, Walter Craig (den velspillende Mervyn Johns) aflægger seks andre personer et visit. Han har en anelse om at han har drømt om besøget før, og har vage, og bange anelser om, hvad der skal ske. Den skeptiske Dr. van Straaten (Frederick Valk) prøver at overbevise de besøgende om, at der ikke eksisterer noget overnaturligt, og at Craig blot er offer for et voldsomt deja-vu. Men inden aftenen er forbi prøver gæsterne (Mary Merrall, Anthony Baird, Sally Ann Howes, Googie Withers, Barbara Leake, Renée Gadd) at overbevise van Straaten (og publikum) om det overnaturliges eksistens med en række små fortællinger.

Fortællingerne er vidt forskellige i længde og indhold, men som fællesnævner er der skabt en tung snigende uhygge gennem suveræn instruktion, såvel som gode skuespilspræstationer, god opfindsom scenografi, vel timet klipning og opfindsomt kameraarbejde, med noget så uhørt som håndholdt kamera.
Den første fortælling er E.F. Bensons ultrakorte "Hearse Driver" instrueret af Basil Dearden, som meget senere skulle gå hen og beskæftige sig med tv-serier i De uheldige helte (The Persuaders). I denne episode spiller Anthony Baird en racerkører som med nød og næppe undgår at blive dræbt under et alvorligt biluheld. Mens han genvinder sine kræfter på hospitalet ser han pludselig en ildevarslende ligvogn og den mystiske kusk, der informerer han om at der lige er plads til endnu en passager (Just room for one more inside, Sir!).
Den næste fortælling er en kort lille spøgelseshistorie som udspiller sig under en julefest, deraf titlen "Christmas Party". Afsnittet, der er instrueret af Alberto Cavalcanti og skrevet af Angus MacPhail, handler om en pige (Sally Ann Howes), der under en gemmeleg i en villa, finder et afsidesliggende rum og møder en lille dreng, der er bange for at hans søster skal dræbe ham.
Tredie afsnit er "Haunted Mirror", John Baines nu klassiske fortælling om ægteparret der køber et spejl, som pludselig viser andre omgivelser for den som kigger i det, end dem de rent faktisk befinder sig i. Afsnittet er instrueret af Robert Hamer.
Næste afsnit er en afstikker fra de tidligere alvorlige spøgelsesfortællinger til noget mere humoristisk. H.G. Wells' "Golfing Story" er håndteret med makaber humor og instrueret af Charles Crichton, der senere skulle instruere afsnit af The Avengers, Månebase Alpha (Space: 1999) og endnu senere komediesuccesen A Fish Called Wanda. Afsnittet handler om to venner der er håbløst forelskede i den samme kvinde. Derfor spiller de golf om hende og taberen begår selvmord. Men eftersom vinderen snød, vender taberen tilbage fra hinsides graven for at hjemsøge ham. Desværre har han glemt "koden" så han kan forsvinde igen og eftersom at han er spøgelse, bliver han nødt til at opholde sig inden for få meter fra den som skal hjemsøges. Og vinderen skal snart giftes.
Det sidste afsnit "The Ventriloquist's Dummy" er også et af filmens bedste. I John Baines fortælling, instrueret af Alberto Cavalcanti, spiller Michael Redgrave den fallerede bugtaler som er plaget af tanken om at hans dukke, Hugo (stemme af John McGuire), er levende og hele tiden bliver mere og mere selvstændig og farlig. Naturligvis tror hans omgivelser ikke på ham, men hvem ville også tro på en morderisk psykopat?

Hvis der er en film som egner sig til at blive set og genset hver eneste halloween, som opvarmning til den efterfølgende festivitas, må det være Dead of Night, der er en af aftenens absolutte favoritter. Se eller gense den snart.

Anmeldt version: Nattens mysterier. Dist.: Sandrew Metronome. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Full screen. Spilletid: 99 min.
Nattens mysterier. Dist.: Sandrew Metronome. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Full screen. Spilletid: 99 min.

Herligt at se ældre film som antologigyserfilmen Dead of Night (1945) på dansk DVD. Det er Sandrew Metronome, der står bag udgivelsen af den klassiske engelske gyserfilm og selvom skiven ikke indeholder andet bonusmateriale end et fotogalleri, er det en kærkommen udgivelse på det danske DVD-marked, der har alt for få af disse gamle sager. Mere af den slags, tak!

Selve udgivelsen står flot og er klart et fint køb for antologientusiaster. Billedet er lidt slidt og et par steder er der støv, men generelt ser filmen svinegodt ud med fin konstrast og uden unaturlig skarphed. Lyden er gengivet i klar og støjfri Dolby mono. Undertekster fås på dansk, engelsk, tysk, hollandsk, norsk, portugesisk, finsk og svensk.

Caspar Vang (oktober 2008)