PREDATORS
USA, 2010
Instruktion: Nimród Antal
DK-titel: Predators

Produktion: Troublemaker Studios / Davis Entertainment / Twentieth Century Fox Film Corporation
REVIEW af Anders Munk Jensen [01/09/10]

John McTiernans originale Predator (1987) er en af de udvalgte film, der uvilkårligt kan få undertegnede til at trække på smilebåndet og blive en kende nostalgisk til mode. Jeg har snart ikke tal på, hvor mange gange det gamle slatne vhs-bånd har været en tur igennem båndmaskinen – men det må efterhånden dreje sig om en anseelig mængde gennemspilninger. Det var (og er) en film, der har alt, hvad den indre drengerøv kan begære af dampende junglespænding, højteknologiske rumdyrsmonstre og bicepspumpet voldsattitude. Efter en habil opfølger i Predator 2 (1990), som skiftede den dampende junglespænding ud med en mere traditionel omgang urban jagen rundt, skulle der gå en rum tid, før de intergalaktiske skalpesamlere igen aflagde besøg på denne klode i Paul W. S. Andersons Alien Vs. Predator (2004). Sidstnævnte film har generelt fået en hård medfart, men er, ifølge undertegnede, faktisk en kende bedre end sit ry. Til gengæld gik det helt og aldeles og katastrofalt skævt med opfølgeren Alien Vs. Predator: Requiem (2007), som så ud til at skulle agere solid stopklods for videre eventyr i dette hybridunivers.

Men når nu sammenkoblingen af Alien- og Predator-serierne synes at være løbet tør for krudt, så kan man jo altid gå tilbage til rødderne, hvilket sker i form af den veloplagte Predators med Nimród Antal bag roret. Bag scenerne spøger også en vis Robert Rodriguez, der udover at producere også var manden, der satte projektet i sving – efter sigende så langt tilbage som i 1994.

I filmen kaster vi os direkte ud i handlingen (bogstaveligt talt!), da hovedpersonen Royce pludselig vågner op og befinder sig i frit fald på vej mod et enormt junglelandskab. Royce har en skummel fortid som elitesoldat, hvilket er ganske heldigt, da det snart står klart, at det ikke bliver så let endda at holde sig i live i den fremmede jungle. Udover Royce har en række andre personer med mere eller mindre militaristisk baggrund også taget turen med faldskærm, og det varer ikke længe, før de udgør en umage lille trup af elitesoldater, voldspsykopater, yakuzahåndlangere, mexicanske narkobanditter og andet godtfolk.

Man har næppe afsløret for meget, hvis man fortæller, at det herfra bliver en kamp for at overleve for den umage trup, for nogen eller noget har naturligvis en plan med at losse dem af i junglen. Så er spørgsmålet bare, om den største trussel kommer udefra eller indefra – men mere skal ikke afsløres her.

Visuelt og tempomæssigt er der fuld knald på Predators, som på fornem vis får historien om de kære jagtsportsentusiaster fra himmelrummet tilbage på ret køl. Det kan dog være en god ide at slå hjernen fra i de lidt over 100 minutter filmen varer, og ellers bare læne sig tilbage og nyde løjerne. Hvor det hele fungerer upåklageligt, hvad angår action, effekter og monsterbrøl, er der nemlig betydeligt mere knirkeri, når det gælder plottet. Fx virker hele ideen med at skabe en splittelse indenfor rovdyrenes rækker ugennemtænkt og kommer aldrig rigtig til at fungere.

Men fred være med det, for det er nu engang som en effektiv popcornsbasker, at Predators skal tage pointene hjem, og det gør den så ganske udmærket! Derudover er det ganske underholdende, og ikke mindst overraskende, at se den ellers så ranglede Adrien Brody transformeret til en veritabel muskelbøf – et godt stykke fra den figur, han gjorde i fx Roman Polanskis Pianisten (The Pianist, 2002). Endelig skal Predators også have kredit for at byde på et gensyn med den gode gamle genrefilmsfavorit Danny Trejo (man aner vel nok Rodriguez' trækken i trådene bag kulisserne), som man nok vil kende fra film som From Dusk Till Dawn (1996) og Planet Terror (2007), hvor han i sidstnævnte giver den gas i traileren for den (på det tidspunkt) fiktive film ”Machete” – et projekt, hr. Rodriguez nu snart skulle have på trapperne i form af en spritny spillefilm, som ventes med spænding.

Anmeldt version: Predators. Dist.: 20th Century Fox. 35mm. Udgivelsesland: Danmark. Spilletid: 107 min.
Predators. Dist.: SF Film. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 102 min.

SF films dvd-release af Nimrod Antals Predators (2010) er ganske hæderlig. Okay billede (anamorfisk lbx til 2,35:1) og Dolby Digital 5.1 lydspor, men man kan ikke helt ignorere den uhæderlige markedsføring, der pisser på den, der ikke har hd-udstyret i orden. Vælger man blu-ray-udgaven får man nemlig både dvd'en med som bonus, lyd i DTS-MA og læssevis af ekstramateriale, bl.a. kommentarspor, slettede scener og bag kameraet-featuretter.

Eneste bonus på dvd'en er en storyboard-tegnefilm (motion comic) på to minutter og muligheden for en Digital Copy, hvis man hører til dem, der synes at det fedeste i verden er at se film på mobiltelefonen eller den bærbare.

Udgivelsen fås også i steelbook-udgave (blu-ray + dvd) for de hårdeste fans af serien.

Caspar Vang (november 2010)