SHERLOCK HOLMES
USA, 2009
Instruktion: Guy Ritchie
DK-titel: Sherlock Holmes

Produktion: Village Roadshow Pictures / Silver Pictures / Internationale Filmproduktion Blackbird Dritte / Lin Pictures / Wigram Productions
REVIEW af Søren Hardy Rasmussen [21/01/10]

Mesterdetektiven Sherlock Holmes og hans trofaste hjælper Doktor Watson, i skikkelse af Robert Downey og Jude Law, stilles overfor et nyt, actionfyldt eventyr. Den nye Holmes er hårdtslående såvel som et superintellekt, og hans evner bliver presset til det yderste i et dødbringende plot, der, som et isbjerg, skjuler langt større fortrædeligheder end den umiddelbare trussel mod selve England og Dronning Victorias styre.

Guy Ritchie er bedst kendt for hans særegne britiske gangsterfilm som Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998) og Snatch (2000). Nu har han kastet sin kærlighed over en genfortolkning af Sherlock Holmes, og selvom det ikke er et mesterværk, er det blevet til en ganske seværdig film.

Sir Arthur Conan Doyles berømte detektivfigur Sherlock Holmes har været filmatiseret et utal af gange med mange forskellige tilgange til hans geniale deduktionsarbejde. Uofficielt vil jeg tro, at et flertal vil se Jeremy Bretts portræt af Holmes som den “ægte” Sherlock Holmes, og denne nye tilføjelse vil næppe true den status. Til gengæld er instruktør Guy Ritchies tilføjelse til Holmes-universet bemærkelsesværdig og kan måske vække nyt liv i en karriere, der ellers har været lidt stilfærdig på det sidste. Ritchies Holmes er nemlig en actionhelt og desuden grænsende til det usympatiske. Holmes har altid været portrætteret som en excentriker, der havde lidt svært ved almindelige menneskers selskab, men Ritchie tager skridtet fuldt ud og forvandler ham til lidt af en sociopat; en genial sociopat selvfølgelig.

Holmes' figur var en af inspirationskilderne til Bob Kanes Batman, og det er måske ganske passende, at Holmes nu går samme vej, som Batman har taget, efter at Christopher Nolan valgte at forny fortællingen om mørkets ridder i Batman Begins (2006) og The Dark Knight (2008). Det er i det hele taget oppe i tiden, at vores helte bliver lidt mere grumsede, lidt mere realistiske, om man vil, og selvfølgelig skal Holmes samme vej.

Holmes' verden er i Guy Ritchies hænder godt og grundigt afromantiseret. Det victorianske Englands London er afbildet som den beskidte industriby, det reelt var, midt i al dens storhed.

Siden Hughes-brødrenes filmatisering af den grafiske novelle From Hell (2001) har jeg ikke set en mere interessant afbildning af London, og det hører til filmens styrker. Desværre tager filmens tegneserieagtige tilgang også lidt af brodden, for byen bliver aldrig så mørk og ond som i From Hells tilfælde. Men beskidt det er den, og på samme måde er Holmes og Watson også knap så renskurede. Holmes' forandringer har jeg allerede været inde på, men den trofaste og godmodige Watson er også blevet til en karakter med kant og skeletter i skabet. Alt dette tjener filmen rigtig godt og er meget i Guy Ritchies ånd. Desværre slibes de værste kanter af i den lidt tegneserieagtige ånd, og det fjerner faktisk det element, som ellers kunne have hævet filmen til højere luftlag.

Robert Downey er perfekt som den nye, slyngelagtige, beskidte Holmes. Hans status som Hollywoods bad boy gør gavn her, og desuden kan man tilgive ham hans amerikanske engelsk. Det er ikke så galt, og Downeys ustyrlige skuespilevner gør enhver kritik til skamme. Til gengæld forsvinder Jude Law fuldstændig i den orkan af personlighed, som er Downey. Watson-karakteren har ellers også undergået lidt forfriskende forandringer, og Jude Law passer ganske godt ind. Men Law kan slet ikke hamle op med konkurrencen, og efter for nyligt også at have set ham i The Imaginarium of Doctor Parnassus (2009) kommer jeg egentlig til at tvivle på, hvorvidt Jude Law kan ret meget andet end at være den charmerende, let skurkagtige brite, som han er. De store skuespilpræstationer kan jeg ikke tillægge ham, og heller ikke i denne film.

I sidste ende er Guy Ritchies Sherlock Holmes en actionfilm og mangler den dybde og det mysterium, som man normalt forbinder med Holmes, men ganske i litteraturens ånd leger fortællingen på kanten af det overnaturlige. Filmen skal ses som et supplement, der med sin kommende efterfølger fornyer og genopliver Sherlock Holmes og bringer ham frem for et publikum, der desværre er kommet til at se ham som noget støvet og kedeligt, hvis de da overhovedet kender ham. Sherlock Holmes underholdt mig ganske godt, hverken mere eller mindre, men jeg glædede mig under alle omstændigheder over at se den gamle detektiv i aktion igen.

Anmeldt version: Sherlock Holmes. Dist.: Warner Bros. Entertainment. Blu-ray Disc (reg. B). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 128 min.
Sherlock Holmes. Dist.: Warner Bros. Entertainment. Medie: Blu-ray Disc (reg. B). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 128 min.

Teknisk er der ikke en finger at sætte på Warners Blu-Ray-udgivelse af Guy Ritchies genopdagelse af Holmes-figuren. Og Watson i øvrigt, som i denne omgang er lige så meget hovedperson som Holmes. Desværre er forvirrer historien sig hurtigt ud i en rundtosset og overfladisk gang okkult mumbo jumbo med gode Mark Strong som filmens stereotype midtpunkt, mens filmen æstetisk bevæger sig ud i det hysteriske, som vi kender fra de øvrige Ritchie film. Potentialet er der, men filmens figurer rykker sig aldrig fra de særheder og småkonflikter, der etableres inden for de første fem-ti minutter og det er svært at opretholde interessen for, hvad der foregår.

Som sagt er teknikken i top. Et uhyre flot billede i 1080p 1,85:1 samt DTS-HD Master Audio og Dolby Digital 5.1.Der er to bonus featurettes, plus BD-live-materiale og downloadbar Digital Copy til den bærbare.

Hvis du vil se et spændende nyere bud på, hvordan man kan bruge karakteren, så se Frygtens pyramide (Young Sherlock Holmes, 1985), der byder på både et fint mysterium, eventyr og gode karakterer.

Caspar Vang (juni 2010)