USA, 1960
Instruktion: William Castle
DK-titel: 13 spøgelser
AKA: Thirteen Ghosts / Tretten spøgelser

Produktion: William Castle Productions
REVIEW af Caspar Vang [01/06/04]

“13 times the THRILLS! 13 times the SCREAM! 13 times the FUN!” lover videoomslaget til showmanden og b-gyser-auteuren William Castles veloplagte 13 Ghosts, en film, der går mod 60ernes trends med halvperverse gotiske gys og makabert knivstikkeri med moderbindninger og giver hele familien en spøjs, småuhyggelig og kæk lille gyser. Filmens reklametekst lyver ikke, men med stor vægt på ”FUN!” er 13 Ghosts, der snildt vil kunne ses af ældre børn uden den helt store søvnmangel til følge, måske ikke særlig uhyggelig. Til gengæld leverer filmen hurtig screwball-præget dialog, et galleri af sjove gespenster, samt de sædvanlige gimmicks og plot twists... og, for en komediegyser, ganske gangbart skuespil. Robert Zemeckis', Joel Silvers og Gilbert Adlers Dark Castle Entertainment forsøgte at tilsætte Castles oplæg lidt genuin horror og genindspillede den som Thir13en Ghosts (2001). Resultatet er en ujævn og temmelig ligegyldig remake, der skuffer ved den totale mangel på originalens charme. Originalen bør man derimod ikke gå uden om.

13 Ghosts åbner da museumskustoden Cyrus Zorba (Donald Woods) får et telefonopkald hjemmefra, netop som han er ved at forklare museumsgæsterne, hvorfor dinosaurerne uddøde. Han har ikke betalt afdragene på sine lån, og konen Hilda (Rosemary DeCamp) er fortørnet over, at fogedens mænd i dette øjeblik henter rub og stub. Cyrus beklager, men svarer kækt, at de da i det mindste har hinanden. Senere er familien samlet til sønnen Bucks fødselsdag, hvor der dog er blevet råd til en fødselsdagskage på trods af, at familien hverken har møbler eller inventar. Buck (Charles Herbert) puster lysene i kagen ud og ønsker sig et fuldt møbleret hus. Et øjeblik efter ringer det på døren... Cyrus har arvet et hus fra sin rige onkel, en excentrisk okkultist, der efter sigende har samlet på spøgelser! Familien besigtiger huset sammen med den joviale advokat Ben Rush (Martin Milner), der har et godt øje til teenagedatteren Medea (Jo Morrow). Straks flytter de ind, men opdager snart, at der med huset ikke blot følger ouija-bræt, masser af okkult litteratur, en skummel husholderske (Margaret Hamiltion, som de fleste vil huske i rollen som den lede heks i Troldmanden fra Oz (1939)) og et par mystiske briller, der gør ejeren i stand til at se ånder fra det hinsides. Ikke mindre end et sandt galleri af freakshow-agtige gespenster, bl.a. en løve og dens hovedløse tæmmer (gæt hvor han stak hovedet hen), et svævende skelet, en flammende spiral samt en bøddel og hans ofre, hjemsøger huset, der naturligvis gemmer på en hemmelighed, der er nøglen til onklens uforklarlige dødsfald og spøgerierne.

Vanen tro for William Castles film har budgettet ikke været gigantisk. Selv om den er solidt og rutineret iscenesat, har 13 Ghosts givetvis ikke kostet mere end at filmen stensikkert ville kunne tjene sig hjem alene på publikums nysgerrighed omkring den seneste gimmick. Denne gang er der tale om ”Illusion-O!”, hvilket i biografen (og på DVD) gør publikum i stand til at se filmens spøgelser ved hjælp af særlige briller, såkaldte ”ghost viewers”. Disse, der havde røde og blå glas, blev udleveret i billetlugen ved indløsning af billet. Med sådant publikumstække in mente, kommer det naturligvis ikke som den store overraskelse at 13 Ghosts ikke er stor filmkunst. Dens instruktør har dog heller ingen intentioner i den retning og formår at lade filmen med en naiv charme og gemytlig festlighed, det som seer er svært at ignorere. At der så spædes rigeligt på med Castles sædvanlige sorte humor og en smule ondskabsfulde indfald, gør bare filmen endnu bedre.

Den her anmeldte video fra engelske Encore Entertainment er flot nok, men kommer til kort i forhold til originalen og DVDen fra Columbia/TriStar, som jeg ikke et øjeblik ville tøve med at smide en ekstra Uncut-kassette efter. I Encores version mangler Castles originale introduktion til filmen, ligesom de farveeffekter, der var lagt på originalens spøgelser, er fjernet i overførslen til video. I originalen var ”spøgelserne” røde, filmet på en blå baggrund. Med brillerne på kunne man så se dem på lærredet. En sjov og original gimmick, og det er da også påfaldende, at netop effektscenerne virker noget tørre og udynamiske i sort/hvid. På Columbia/Tristars DVD-udgivelse er de originale scener imidlertid inkluderet og der følger Illusion-O-briller med. Prologen og epilogen, hvor Castle forklarer, at brillerne kan tages med hjem og bruges til yderligere spøgelsesjagt, følger som ekstramateriale på DVDen. Pas dog på ved køb, da der skulle være problemer med at brillerne ikke altid følger med, når man bestiller ved postordre.

William Castle har altså overgået sig selv i showmanship og med 13 Ghosts introduceres alle gimmicks store moder. Hvilket kan give ekstatisk eufori hos selv den mest surmulende horrorfan. Der er altså tale om en rigtig humørgyser, perfekt til en nedtursdag hvor ens nyindkøbte Criterion-DVD er gået tabt i posten, naboens grimme køter har overskidt ens græsplæne, TV3 sender The Rock for sjette gang, pizzabuddet har bragt en ”Deep pan meatlover” med et afskyeligt mix af cocktailpølser, hakket oksekød og fedtdryppende bacon i stedet for den vegetarpizza man bestilte, toilettet er (igen) stoppet, kæresten er skredet og cyklen er punkteret... på begge hjul. Uheldige dage og nedtursfilm er en sygdom – kuren er hr. Castle og hans herlige tilgang til mediet!

Anmeldt version: 13 Ghosts. Dist.: Encore Entertainment. VHS (PAL). Udgivelsesland: England. Format: Full screen. Spilletid: 79 min.
Encore Entertainments engelske udgivelse af William Castles herlige 13 Ghosts (1960).