USA, 2008
Instruktion: Jason Murphy
DK-titel: Strippers Vs. Zombies
AKA: Zombies! Zombies! Zombies!: Strippers vs. Zombies / Zombies Zombies Zombies

Produktion: In The Dark Entertainment
REVIEW af Anders Munk Jensen [05/11/08]

Tager man en flok storbarmede eksotiske danserinder, og placerer man dem ydermere i samme film som en horde drabslystne zombier, så burde succesen jo næsten være i hus på forhånd. Det er desværre bare ikke tilfældet med Zombies! Zombies! Zombies!, som (ovennævnte elementer til trods) er en sand ørkenvandring gennem et landskab præget af dilettantisk skuespil, mislykkede humoristiske indfald samt ikke-eksisterende filmisk håndelag – i sandhed en pinefuld affære.

Scenariet er ellers velkendt. En tosse i hvid kittel fjoller rundt i sit laboratorium og arbejder på en mikstur, der kan reparere dødt og skadet væv. Samtidig brygger han på noget super-crack, som han sælger til en lokal pusher, der naturligvis tager fejl af sagerne og begynder at dele ud af den grumme mikstur til den lokale prostitutionsenklave. Snart er helvede brudt løs, og midt i det hele er en gruppe danserinder (af den eksotiske skole) fanget på deres stripklub i følgeskab med et par af nattens løse kvinder og deres svært karikerede og dybt irriterende alfons.

Intentionen hos folkene bag Zombies! Zombies! Zombies! er der for så vidt ikke noget galt med. De vil lave lav-budgets splatter-sleaze med masser af zombier og letpåklædte damer (unægtelig et nobelt og ædelt forehavende, og det tager man gerne hatten af for). Problemet er bare, at humoren og glimtet i øje falder fuldstændig og tonstungt til jorden – takket være en samling bundelendige skuespillere, et stupidt (på den usjove måde) manuskript og en instruktør, hvis timing er helt ude i hampen.

I sidste ende er det eneste, Zombies! Zombies! Zombies! kan byde på, lidt lav-budgets splatterier, og den slags er set så uendeligt mange gange før, og så uendeligt mange gange bedre, at, der præsteres i denne film, næppe kan få det til at gibbe i selv den mindste gysermuskel. Filmens dansetøser er måske nok kønne og letpåklædte, men det er så langt fra nok til at redde filmen op fra ligegyldighedens morads. Vil man have sine zombier serveret med humor, et glimt i øjet og hjertet på rette sted, bør man fortsat kaste sig over Shaun of the Dead (2004) – den oprindelige rom-zom-com og stadig kongen over dem alle. Har man ydermere hang til film, der byder på prostituerede på supercrack, der ender med at ryge i luften (ikke ulig hvad der forekommer i den her anmeldte film), kunne man også vælge at give Frank Henenlotters forskruede Frankenhooker (1990) en tur i maskinen.

Anmeldt version: Strippers Vs. Zombies. Dist.: Midget Entertainment. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 79 min.
Strippers Vs. Zombies. Dist.: Midget Entertainment. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 79 min.

Så er Jason Murphys letpåklædte zombiestinker Strippers vs. Zombies sluppet løs på det danske dvd-marked, og det er der absolut ingen grund til at fejre. Distributøren Midget Entertainment gør, hvad gøres kan, for allerede i den fordanskede titel at sælge filmen på de få dyder, den nu engang har (strippere og zombier forstås – den originale titel lød ellers Zombies Zombies Zombies, men man har indtryk af, at de to titler kan bruges i flæng som man lyster). Men lige meget hjælper det, når nu filmen er så dilettantisk og dræbende kedsommelig, som det desværre er tilfældet. Strippers vs. Zombies kan på ingen måde siges at være en film, der tager sig flot ud, men teknisk set er der ikke meget at udsætte på Midget Entertainments udgivelse, der dog lige skal have en påtale for grimt menudesign.

Skulle man af uforståelige årsager være aldeles betaget og fascineret af denne omgang letbenet og tomhjernet opvisning i misrøgtet cinematisk ligegyldighed, bør man i stedet overveje at smide spareskillingerne efter den engelske dvd fra In The Dark Entertainment, der, udover selve filmen, tæller en samling fraklip, en trailer og en mini-dokumentar. Intet af det her nævnte løfter dog på nogen måde niveauet i forhold til filmen, så for at sige det rent ud, kan man vist lige så godt springe pas, og nøjes med at nappe Midget Entertainments udgivelse med sig hjem, hvis man skulle være så (u)heldig at få den smidt i nakken ved et hændeligt uheld.

Anders Munk Jensen (juni 2009)