USA, 2008
Instruktion: Guillermo del Toro
DK-titel: Hellboy II: The Golden Army
AKA: Hellboy 2

Produktion: Universal Pictures / Dark Horse Entertainment / Lawrence Gordon Productions / Relativity Media / Internationale Filmproduktion Eagle / Mid Atlantic Films
REVIEW af Kristian Roldsgaard Jensen [08/09/08]

Da den første film om Hellboy udkom i 2004, blev den af mange betragtet som lidt af en dark horse i forhold til andre superheltefilmatiseringer som eksempelvis X-Men (2000) og Spiderman (2002), der begge præsenterede et blankpoleret superhelteunivers, hvor opdelingen mellem skurk og helt var klokkeklart allerede fra filmens første minut. Men Guillermo del Toros Hellboy (2004) var anderledes på stort set alle punkter. Helten var ikke længere en renvasket prettyboy a la Peter Parker, men derimod en knaldrød arrig kæmpe med stenhånd og en særdeles bad-ass attitude. Selve filmens univers var også anderledes, i den forstand at helten ikke længere var bundet til et enkelt sted, eksempelvis Metropolis eller Gotham City, men i stedet frit kunne bevæge sig rundt fra land til land og endda dimension til dimension. Hellboy var altså en noget anderledes superhelteoplevelse, og med Guillermo del Toros sans for visuel kreativitet var det ikke underligt, at filmen blev et solidt hit blandt publikum. En efterfølger var derfor et naturligt skridt videre, og med undertitlen The Golden Army er Hellboy igen klar til at uddele tørre tæsk til alverdens slibrige monstre.

Filmen åbner med et flashback, hvor en teenageversion af vores rødlige helt får læst godnathistorie af sin far, professor Broom (John Hurt). Broom fortæller historien om Kong Balor og hans ustoppelige gyldne hær, der i sin tid truede hele menneskeheden med den totale udslettelse, der i sidste sekund blev stoppet, da en fredsaftale mellem jordens overnaturlige væsner og menneskene blev gennemført. Den gyldne hær blev gemt væk i jordens indre, og menneskenes verden og den overnaturlige dimension blev adskilt én gang for alle. Filmen springer frem til i dag, hvor dagligdagens ro og orden i Bureauet for Paranormal Forskning og Forsvar bliver truet af Hellboy (Ron Perlman) og hans kærestes, den pyrokinetiske Liz Shermans (Selma Blair) evige skænderier. Stemningen bliver ikke bedre af, at chefen for bureauet har mistet kontrollen med Hellboy, der gang på gang kommer i offentlighedens søgelys, og derfor har hyret den regelrette plasmamystiker Johann Krauss (James Dodd, med stemme af Seth MacFarlane) til at holde styr på tropperne. Men problemerne er først lige begyndt, for da Kong Balors søn, prins Nuada (Luke Goss) vender tilbage til menneskenes verden med intentioner om at erobre verdensherredømmet, må Hellboy, Liz og resten af holdet forsøge at stoppe Nuada, inden han formår at vække den ustoppelige gyldne hær til live.

Det, Hellboy 2 især vinder stort på, er dens visuelle stil, hvor legebarnet del Toro blander stilistiske udtryk fra mange af sine tidligere film. Eksempelvis ligner Prins Nuada og dennes søster, Prinsesse Nuala (Anna Walton), til forveksling vampyrerne fra Blade II (2002), mens Dødsenglen i filmen ligner noget fra Pans Labyrint (2006). Sagt med andre ord, så inkorporerer del Toro sine egne stilistiske præferencer samtidig med, at han holder sig tro mod det originale forlæg med hensyn til humor og plot. Det hele synes at gå op i en højre enhed, der gør Hellboy 2 til en frydefuld filmisk oplevelse, der besnærer lige fra første sekund.

Det bliver kun endnu bedre af, at Guillermo del Toro begrænser brugen af CGI-effekter til et absolut minimum og i stedet bruger gammeldags animatroniske monstre, hvilket giver filmen et realistisk look, hvor ting som hud og kropsbygning fremstår virkelige. Scenen, hvor vores helte indtager det mystiske Troldemarked, hvor alverdens mærkværdige væsner trisser rundt mellem hinanden, burde få enhver effektnørd til at bukke dybt i ren benovelse over det ekstremt flotte arbejde, der ligger bag.

I Hellboy 2 er der også blevet lidt mere plads til hovedkaraktererne end i den første del i serien, hvor skurkene stjal en hel del af billedet fra Hellboy og co. Ron Perlmans enorme kropsbygning, godt hjulpet af adskillige kilo makeup, gør ham eminent i rollen som Hellboy, og kombineret med et par solide one-liners i manuskriptet er Perlmans præstation sublim. Den pyrokenetiske Liz Sherman har fået lidt mere kant forhold til den første film om Hellboy, hvor karakteren mest af alt mindede om en forvirret teenagetøs, der ikke vidste, hvilket ben hun skulle stå på, og så gør det jo heller ikke noget, at det er den smukke Selma Blair, der lægger krop til karakteren.

Hellboy 2
er et klassisk eventyr om kampen mellem gode og onde magter tilsat en solid dosis humor og selvironi, og kombineret med Guillermo del Toros sans for detaljer er filmen en særdeles god og frem for alt anderledes superhelteoplevelse, der bestemt er værd at ofre tid og penge på. Som uncuts Caspar Vang ganske rigtigt påpegede efter filmen, så er det eneste problem med den slags film, at man straks efter, rulleteksterne er overstået, allerede ønsker sig mere action og nye eventyr.

Anmeldt version: Hellboy II: The Golden Army. Dist.: Universal. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 114 min.
Hellboy II: The Golden Army. Dist.: Universal. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 114 min.

Universal står bag den danske DVD-release af Guillermo Del Toros mørke superheltefabel Hellboy II: The Golden Army (2008). Det var en fremragende og fascinerende film i biografen, og den tåler stadig et gensyn eller to i tossekassen derhjemme. Kvaliteten af selve filmen er nydelig, anamorfisk letterboxed i ratio 1,85:1. Farvepaletten er i lækre gyldne, mættede farver og billedet er en smule kornet, hvilket korrekt gengiver biografudgavens cinematografi. Lydsporet er i Dolby Digital 5.1.

Bonusmaterialet består af et herligt kommentarspor med del Toro, der stadig er en hyggelig fætter, som formår at balancere mellem det nørdede og bredt informative. Han står med audiosporet på Blade II stadig for det ene af de to eneste kommentarspor jeg nogensinde har hørt, uden at jeg på et eller andet tidspunkt overvejede at standse (det andet er Stuart Gordons på Re-Animator). En håndfuld produktions-featuretter samles i "Set visits" og en masse labert artwork og designarbejde får vi i "Director's Notebook". Bonusmaterialet rundes af med en håndfuld trailers for andre Universal-titler.

Filmen er i øvrigt også udgivet på det danske marked i en 2-disc Blu-Ray-release.

Vang (juli 2009)