TERROR
England, 1978
Instruktion: Norman J. Warren
DK-titel: Terror

Produktion: Bowergrange Productions Ltd.
REVIEW af Lars Gorzelak Pedersen [09/06/08]

Norman J. Warrens Terror (1978) blev produceret på et tidspunkt, hvor britiske gyserfilm havde set bedre dage, i kølvandet på produktionsselskaber som Hammers og Tigons glansperiode. De første minutter af Warrens film skildrer en hekseafbrænding i det 17. århundrede og minder til forveksling om en scene, man kunne have fundet i stort set en hvilken som helst af Hammers historiske horror-film. Men Terror, skal det vise sig, udspiller sig et univers, der ligger temmelig fjernt fra de velkendte Hammer-rammer.

Filmens indledning, hvor heksen kaster en forbandelse over pøblen, som er i færd med at brænde hende, afsløres som en film-i-filmen. Pludselig er vi til launch party med heksefilmens instruktør, James Garrick, der netop har vist sit seneste opus til en forsamling af venner og kollegaer. Ren fiktion er hekseskildringen imidlertid ikke: afbrændingen, som James altså nu har lavet en film om, fandt faktisk sted under hekseprocesserne, og James og hans kusine Ann er eneste overlevende repræsentanter fra heksedræbernes slægt. Under festen lader Ann sig hypnotisere – eller rettere: hun insisterer på at blive det, efter at to af gæsterne har underholdt med en gang fuphypnose – og i sin efterfølgende trancetilstand er hun tæt på at molestere James til døde med et dobbelthåndssværd, der blev svunget af heksen for 300 år siden.

Dermed, efter det første kvarters tid, ophører plottet i Terror. Resten af filmen udformer sig som et mix af humoristiske småscener, talefyld og stort opsatte, udtrukne og meget visuelt anlagte mordfantasier - mest spektakulært en absurd scene med levende celluloidstrimler - hvis direkte inspiration (også ifølge instruktøren) er Dario Argentos Suspiria (1977), der året før Terror redefinerede horror-filmens æstetiske rammer. Indflydelsen er tydelig både hvad angår soundtrack (nervepirrende, piskende lydcollage), farvebrug (hidsige primærfarver i enkelte scener) og mordmetoder (sorte handsker, knivstikning), samt i fokuseringen på terror-genererende, lange spændingsscener, der imponerer med deres intensitet snarere end deres logiske sammenhæng. For resten synes Argento at have gengældt hilsenen, eftersom en surreel scene i Terror, der munder ud i halsgennemkløvning pr. guillotine, har ligheder med den tilsvarende guillotinescene i Argentos egen Inferno (1980).

Det er med god grund, at Terror er blevet beskrevet som en ”britisk giallo”, for formmæssigt har den meget til fælles italienske gyserfilm, mens den til gengæld fuldstændigt mangler den psykologiske dybde, der ofte kendetegner disse. Warren er ikke ude i noget seriøst ærinde (og han er på ingen måde heller i samme visuelle klasse som Argento), men tager sig god tid til humoristiske afstikkere. Så som det fornøjelige nik til den britiske sexploitation-films sørgelige tilstand i form af ”bag kulisserne”-optagelserne til den fiktive sleaze-produktion ”Bathtime for Brenda” (enhver, der har stiftet bekendtskab med britisk 70'er-sexploitation, vil vide, at spoofen kommer beklageligt tæt på sandheden). Især birolleskuespillerne i Terror virker, som om de hygger sig, hvilket er med til at fastholde ens interesse hen over de lidt begivenhedsløse stræk i handlingen.

Terror er uforpligtende gyserunderholdning af en variant, man ikke er vant til at opleve fra britiske kanter, og en udmærket måde at spilde en lille halvanden times tid på. For undertegnede var den desuden en påmindelse om, hvorfor jeg som dreng fulgte trofast med i Dempsey & Makepeace (1985-1986) på dansk tv. Smukke Glynis Barber – aka Makepeace – medvirker som Carol, fuphypnotisørens medvidende kompagnon og filmens første nutidige offer for hekseforbandelsen, idet hun, desværre, ret hurtigt bliver forfulgt gennem en skov og hamret fast på en træstamme via en kniv gennem halsen.

Anmeldt version: Terror. Dist.: Another World Entertainment. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 81 min.
Terror. Dist.: Another World Entertainment. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 81 min.

AWE-udgivelse nr. 176 ligner måske ved første øjekast en ny fransk torturgyser og ikke et stykke klassisk, britisk hekse-horror med tendenser i retning af den italienske farvepalet – og det er ærgerligt, at filmens kvaliteter ikke rigtigt skinner igennem i cover-æstetikken. Derudover er det imidlertid svært at finde på kritik af AWE’s Terror. Selve filmen står svinsk flot med skarpt billede og mættede farver – alt sammen holdt i filmens OAR – og udover hovedattraktionen har AWE medtaget en beskeden mængde ekstramateriale i form af en Warren-biografi/-filmografi, trailers for andre AWE-udgivelser, et still-galleri og endelig lidt ”trivia”, dvs. baggrundsinfo om hovedfilmen. Af sidstnævnte fremgår bl.a., at den morderiske filmstrimmel fra Terrors bizarre ”død ved celluloid”-scene var et beskadiget print af Saturday Night Fever (1977).

Gorzelak (juni 2009)