30 DAYS OF NIGHT
USA / New Zealand, 2007
Instruktion: David Slade
DK-titel: 30 Days of Night

Produktion: Columbia Pictures / Dark Horse Entertainment / Ghost House Pictures
REVIEW af Søren Hardy Rasmussen [24/11/07]

Som dedikeret vampyr-fan må jeg indrømme, at der er langt mellem de gode skud på stammen. Men når en film så endelig går gennem biografen og ikke bare direkte til DVD-hylderne, så fanger det som regel opmærksomheden. 30 Days of Night er noget af det bedste, der er kommet i vampyr-genren i lang tid, og samtidig en let fornyende tilføjelse til genren.

30 Days of Nights indledende time er absolut dens stærkeste kort, og selvom man mærker, at filmen har travlt, så formidles den snigende uhygge ganske køligt og med sikker hånd. Filmens første scene antyder ganske godt det, der venter. I det fjerne ser man den enorme, mørke masse af en isbryder. Den ligger fanget og ensom midt i en ørken af is og sne. Intet rører sig bortset fra en enkelt skikkelse, der, forpint og plaget, kæmper sig, til fods, over isen. Det vækker minder om klassikeren The Thing (1982), og kombineret med et stemningsmættet musik-score mærker man allerede her, at ondskaben er ved at snige sig ind på en intetanende verden. Folk i Barrow bor der, fordi det er så langt væk fra alting, som noget kan være. De har valgt isolationen, fordi den giver frihed. Men nu må de betale prisen.

Barrow er USAs nordligste by. Den ligger i det sneklædte, nordlige Alaska, og hver vinter halveres dens indbyggertal. En månedslang, konstant nat venter som vinterens højdepunkt, og mange flygter i den tid sydpå, mod varmen og sollyset. De få, der bliver, forbereder sig på denne tid, som man ville forberede sig på en naturkatastrofe. Man rykker tættere sammen og siger pænt farvel til dem, der flygter sydpå. Men midt i dette sker der mærkelige ting. Den lokale sherif ser med undren på tyveriet, og afbrændingen, af satellittelefoner og lignende hændelser. Først for sent går det op for den lille by, at den er ved at blive afskåret fra omverdenen, og da er det alt, alt for sent.

Da vampyrene først slår til, er det med vildskab og darwinistisk nådesløshed. Her kunne uhyggen godt drukne i slasher-effekter og monstre, men det gør den ikke, for det er så mesterligt lavet og grusomt beskrevet, at nakkehårene rejser sig. Man kan ikke andet end at identificere sig med de isolerede mennesker, hvis fremtid ser meget sort ud.

Som jeg tidligere nævnte, mærker man, specielt i indledningen, at der mangler scener i filmen. Om det er med vilje, eller udtryk for et valg man har måttet tage under klipningen, ved jeg ikke. Men 30 Days of Night har travlt med sin store historie, og det er svært ikke at føle sig lidt snydt. Det er nemlig en rigtig god historie, som man gerne vil have det hele med af. Hastværket skaber nogle små huller i fortællingen, som er ret dumme. De ødelægger dog ikke filmens overordnede handling, og med lidt held kommer der nok et ”director's cut” før eller siden.

Josh Hartnett tager sig rigtig godt ud med mange uger gammelt skæg og poser under øjnene. Det hærgede look klæder en skuespiller, som uden tvivl indeholder meget mere, end hvad vi har set. Hartnetts traditionelle førsteelskerrolle er trættende, og den brydes her. Man kan håbe, at det er noget, han kan lide, for jeg vil gerne se mere til den rå udgave af Hartnett.

Über-vampyren Marlow spilles fantastisk af Danny Huston, som man for nyligt har set i The Kingdom (2007) og The Number 23 (2007). Vampyren Marlow trækker sine rødder gennem Stephen King-vampyren Barlow fra Salems Lot (1979/2004) og videre tilbage til Max Schrecks vampyr Grev Orlock fra Murnaus Nosferatu (1922). Det er en stolt arv, og Huston samler den op i god stil. Andrew Stehlin og Megan Franich bør også lægges mærke til. Deres vampyrer, Arvin og Iris, er simpelthen noget af det mest uhyggelige, jeg har set i lang tid.

30 Days of Night fungerer på mange måder som en klassisk zombiefilm, hvor rædslen bare vokser og vokser med hvert offer, der falder. Ens tanker bliver også ledt mod den tidligere nævnte Stephen King-filmatisering Salems Lot, og filmen indeholder da også mere end en reference til denne vampyrklassiker. Blade-trilogien får også et skud med på vejen, og uden tvivl er der flere af den slags referencer. Ulig Blade-figuren vender vi dog med 30 Days of Night tilbage til den mytologiske vampyr. Den vampyr, som vore egne forfædre tog forholdsregler mod. Dette er folklorens vampyr og ikke den charmerende forfører-Dracula eller den dekadente pop-prins Lestat fra Anne Rices berømte vampyrkrøniker. 30 Days of Night gør op med alt det. Disse vampyrer er af den gamle æt. Monstre, der vandrer gennem verden i menneskekrop og spreder død og ødelæggelse uden samvittighed og refleksion.

Instruktør David Slade har her skabt en seriøs vampyrgyser med en ny vinkel på emnet. Det er da også en af gysets store mænd, Sam Raimi, som har produceret 30 Days of Night. Musikken er blevet mesterligt komponeret af Brian Reitzell, vis musik man måske husker fra Stranger than Fiction (2006). Han er et forholdsvis ubeskrevet blad i filmens verden, men tegner ret lovende.

Vil man have en ide om filmens stemning, inden man ser den i biografmørket, kan man tjekke dens hjemmeside. Her mærker man med det samme den onde stemning, der hjemsøger filmen. Man vil også opdage, hvorfor filmen er så visuelt flot og stemningsmættet. Den er baseret på en tegneserie fra et af de helt store fremtidshåb. Manden bag tegneserien hedder Steve Niles, og han er af gyserfanbladet Fangoria blevet udråbt som en af fremtidens helt store gyserkunstnere.

Det, 30 Days of Night gør, er at tage sit stof dybt alvorligt, og det er noget, der virker, når der skal skabes gys. Her er ingen dumme one-liners og smarte slayer-typer. Dette er gru og menneskelig lidelse i virkelig spændende omgivelser. 30 Days of Night har det hele. En god historie, godt film-håndværk og et veludført gys. Jeg kan kun på det varmeste anbefale den.

Anmeldt version: 30 Days of Night. Dist.: Nordisk Film. 35mm. Udgivelsesland: Danmark. Spilletid: 113 min.
Dansk biografposter til David Slades fremragende vampyrgyserfilm 30 Days of Night (2007).