1408
USA, 2007
Instruktion: Mikael Håfström
DK-titel: 1408

Produktion: Dimension Films / Di Bonaventura Pictures
REVIEW af Kristian Roldsgaard Jensen [19/11/07]

Stephen King har efterhånden lagt ryg til en nærmest uendelig række af elendige filmatiseringer af hans romaner og noveller. Film som Manden med plæneklipperen (The Lawnmower Man, 1992), Maskinen (The Mangler, 1995) og Thinner (1996) er eksempler på, hvor grelt det kan gå, når en instruktør kaster sig ud i at filmatisere en King-historie. Men samtidig har Kings bøger dannet grundlag for nogle af de allerbedste gysere i moderne filmhistorie. Brian De Palmas Carrie (1976) og Stanley Kubricks Ondskabens hotel (The Shining, 1980) er begge mesterværker inden for genren og huserer stadig på alverdens hitlister over de bedste gyserfilm nogensinde.

Det er tvivlsomt, om den nyeste Stephen King-filmatisering, 1408, opnår den samme status som de førnævnte film, men det har imidlertid ikke afholdt de danske distributører fra at sætte 1408 på plakaten rundt omkring i landet. På papiret ser 1408 jo også ud til at være en garanteret succes. Et godt budget i den rigtige ende af millionskalaen, den altid seværdige John Cusack i hovedrollen og en talentfuld skandinavisk instruktør til at styre alle løjerne. Desværre lever det endelige resultat ikke op til forventningerne, og 1408 ender i bunken af halvdårlige King-filmatiseringer.

Forfatteren Mike Enslin (John Cusack) har gjort det til sit levebrød at anmelde hjemsøgte hoteller og andre uhyggelige steder. Det er lettjente penge for Enslin, der har en fortid som talentfuld romanforfatter. Men efter at have mistet sin datter, der døde af cancer, er Enslin blevet en kynisk mand, som fuldstændig har mistet troen på himlen, helvede og alt det, der ligger midt i mellem. En dag modtager Enslin et postkort fra The Dolphin Hotel i New York. På kortet står der kort og godt ”Don't enter room 1408”, hvilket naturligvis vækker Enslins nysgerrighed. Den kyniske Enslin drager til New York i den tro, at han bare skal overnatte i endnu et ”hjemsøgt” værelse, hvor spøgelserne bare er et påfund fra ledelsens side for at lokke nysgerrige kunder til. Det viser sig dog hurtigt, at noget er fuldstændigt galt i hotelværelset. Vinduer lukker af sig selv, billederne på væggen flytter sig, og vandhanen opfører sig mærkeligt. Den mistroiske Enslin opdager først for sent, at gespensterne er ægte, og da han prøver at forlade værelset, er døren låst. Som et ildevarslende tegn brager den gamle Carpenters-sang ”We've Only Just Begun” pludselig ud af clockradioens højtalere, og det går op for Enslin, at hans pinsler først lige er begyndt.

1408 lægger godt ud med at etablere en virkelig skummel stemning. Som Enslin selv siger det: ”Hotelværelser er i sig selv uhyggelige. Tænk på hvor mange, der har sovet i den seng før dig? Hvor mange af dem var syge? Hvor mange af dem døde?” Filmen etablerer en fornemmelse af klaustrofobi og indelukkethed, der nemt får det til at løbe én koldt ned af ryggen. Desværre tager filmen en pludselig drejning og kammer fuldstændigt over i det, der bedst kan beskrives som et special effects-helvede. Den snigende uhygge bliver afløst af spektakulære visuelle effekter, der bestemt er flotte, men bare ikke uhyggelige. Samtidigt falder instruktøren, den svenske Mikael Håfström, for fristelsen og fylder historien med billige chok-effekter. Det er vanvittigt ærgerligt, når nu Håfström starter så godt.

John Cusack spiller den altdominerende hovedrolle som Mike Enslin ganske overbevisende. Det er da også Cusacks præstation, der redder 1408 fra den totale fiasko. Cusack balancerer fint imellem rendyrket galskab og plaget ægtemand. Rollen som Mike Enslin er en atypisk rolle for John Cusack, der oftest optræder i mindre strømlinede produktioner som eksempelvis Being John Malkovich (1999) og Max (2002), men med 1408 beviser Cusack endnu engang, at han sagtens kan håndtere en rolle i en regulær mainstreamfilm.

Som så mange andre af Stephen Kings historier, omhandler 1408 en person, der på den ene eller anden måde oplever noget fantastisk, der ændrer vedkommendes syn på den verden, han / hun lever i. Oftest bliver hovedpersonens fortid og indre dæmoner hevet frem i lyset, og han / hun tvinges derefter til at forholde sig til det. Det samme sker i 1408, hvor Enslin gang på gang bliver konfronteret med sin fortid via spøgerierne, hvilket fungerer ganske fint filmen igennem. Samtidigt bliver hovedpersonens og publikums forståelse for tid og rum vendt på hovedet i filmen, hvilket må siges at være endnu et kendetegn for en historie af Stephen King. Desværre rammer filmen fuldstændigt ved siden af i dens overforbrug af effekter og billige chok-gys. Bevares – de mange effekter er bestemt flotte og veldrejede, men uhyggelige er de sgu ikke. Instruktøren Mikael Håfström har haft alle muligheder for at lave en af årets bedste gysere, hvis han bare havde holdt sig på måtten og fortsat ad den linje, han startede på i filmens begyndelse.

Anmeldt version: 1408: Two-disc Collector's Edition. Dist.: Midget Entertainment. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 108 min.
1408: Two-disc Collector's Edition. Dist.: Midget Entertainment. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 108 min.

Mikael Håfströms filmatisering af Stephen Kings 1408 var en svag film, da den fik premiere i de danske biografer. Nu er filmen så udkommet i en dobbelt-disk udgave, der indeholder både biografversionen og en ny ”director’s cut”-udgave. Spørgsmålet er så, om filmen er blevet bedre af, at det er Håfström selv, der har sakset filmen sammen, eller om det stadig er en omgang lallende effektlir uden substans? Svaret er både og, for selv om den nye version har fået en meget mere klædelig og frem for alt dyster slutning sat på, så er indholdet i bund og grund det samme. Der bruges stadig alt for meget krudt på at blære sig med overdådige effekter, hvilket gør, at filmen glemmer sit egentlige formål, nemlig at være uhyggelig.

Til gengæld er der en hel del bonusmateriale, man kan hygge sig med på Midgets danske dvd-udgivelse. Udover et glimrende kommentatorspor med Mikael Håfström og manuskriptforfatterne Scott Alexander og Larry Karaszewski er der også blevet plads til masser af små dokumentarfilm, der hver især giver et indblik i produktionen. Man finder også en række interviews med blandt andre John Cusack, Samuel L. Jackson, Mikael Håfström og Mary McCormack. En såkaldt B-roll og lidt slettede scener er der også blevet plads til.

Billedet er flot overført til dvd, men især filmens digitale lydspor er imponerende veludført, så selv om 1408 ikke er særlig uhyggelig, så kan man i det mindste nyde det bombastiske lydspor, der brager ud af højtalerne. Kristian Roldsgaard Jensen (maj 2008)