HALLOWEEN
USA, 2007
Instruktion: Rob Zombie
DK-titel: Halloween

Produktion: Dimension Films / Nightfall Productions / Trancas International Films Inc. / Spectacle Entertainment Group
REVIEW af Kristian Roldsgaard Jensen [29/10/07]

Længe før Freddy trak arbejdshandsken på i Morderisk mareridt-filmene. Længe før Jason første gang kløvede et smukt ungpigeansigt med sin machete i Fredag den 13.-serien. Der var der Myers, Michael Myers. John Carpenters udødelige klassiker Maskernes nat (Halloween, 1978) var den film, der i sin tid startede genren, der senere skulle blive kendt som ”slasher”. Carpenters vision skulle senere afføde en lang række efterfølgere, der bestemt ikke er lige gode alle sammen. Men én ting er dog helt sikkert, Carpenters Halloween lagde grundlaget for den moderne slasher-film. Derfor kom det heller ikke som nogen stor overraskelse, da man annoncerede, at et remake af Carpenters film var på vej. Skepsisen bredte sig lynhurtigt blandt horror-fans verden over. Hvem kunne løfte arven fra Carpenter og bringe Michael Myers ind i det 21. århundrede? Valget faldt på Rob Zombie, der tidligere har underholdt det blodhungrende publikum med hans psykedeliske blodfest House of 1000 Corpses (2003) og den brutale roadmovie The Devils Rejects (2005).

I Halloween anno 2007 får man hele forhistorien om den sindssyge massemorder Michael Myers. Den 10-årige Michael vokser op i et hjem, hvor dagligdagen er præget af vold og verbale overfald. Den unge Michael bliver mere og mere psykotisk, og på Allehelgensaften slår det klik for ham. Knægten myrder brutalt sin storesøster, hendes kæreste og den ondskabsfulde far. De eneste, der overlever Michaels morderiske vanvid, er lillesøsteren Laurie og Michaels mor, spillet af Sheri Moon Zombie. Michael får en enkeltbillet til den lukkede under kyndig vejledning af psykiateren Sam Loomis, spillet af Malcolm McDowell.

15 år efter begivenhederne er Michael blevet en voksen mand. Loomis har indset, at han intet kan gøre for at hjælpe Michael, der har lukket sig totalt inde i sig selv. ”These eyes do not see what you and I see. Behind these eyes one finds only blackness”, som Loomis så fint siger. Under en rutineflytning af Michael til en ny anstalt bryder han fri og søger straks hen, hvor det hele begyndte, til byen Haddonfield. Myers har kun én ting i hovedet, nemlig hans lillesøster Laurie. Den nu voksne Laurie (Scout Taylor-Compton) bor sammen med sine plejeforældre i den lille by, uvidende om sin dystre fortid. Men inden længe indhenter fortiden Laurie, der pludselig står overfor den mest brutale seriemorder i moderne filmhistorie.

Rob Zombie har en sjette sans, når det kommer til at udstille menneskelige pinsler. Zombies fascination af lidelsen ses da også tydeligt i hans version af Halloween. Kameraet dvæler ved de døde kroppe, der ligger tilbage, efter at Michael har hygget sig. Brutaliteten smækkes lige op i ansigtet på én, og man kan næsten smage blodet, der fosser ud af de åbne sår. Fotografen Phil Parmets flotte billeder dyrker mørket ved at lade farverne flyde ud i hinanden. Samtidig er Permet ikke bange for at bruge skæve vinkler og finurlige zoomeffekter. De kaotiske billeder er især effektive i mordscenerne, hvor man, via billederne, bliver trukket ned på ofrets niveau. Den flotte fotografering danner, sammen med Rob Zombies bevidste fravalg af overdrevne splattereffekter, grundlaget for et uhyggeligt og foruroligende gys.

Det bliver kun bedre af, at skuespillet er i en klasse for sig selv. Malcolm McDowell leverer sin bedste præstation i meget lang tid som den karismatiske Sam Loomis. McDowell løfter fint arven efter den nu afdøde Donald Pleasence, der spillede Loomis i John Carpenters originale film. Den purunge Daeg Faerch er ligeledes uhyggeligt god i rollen som den unge Myers. William Forsythe kører hele linjen ud i rollen som Myers' fordrukne white-trash papfar.

Rob Zombies Halloween er et flot eksempel på, at det godt kan lade sig gøre at lave et remake, der yder originalen retfærdighed. Man kan diskutere, om filmen ikke afmystificerer figuren Myers ved at fortælle baggrundshistorien om ham. På den ene side virker Michaels ondskab mere frygtindgydende, når man ikke forstår hans bevæggrund. På den anden side giver Zombies version af filmen et tilfredsstillende indblik i manden bag masken. Filmen puster nyt liv i serien, som med Zombies tilføjelse tæller hele 9 film. Rob Zombie er, med sin evne til at visualisere menneskelig lidelse, horror-filmens svar på Tarantino. Zombie visualiserer rendyrket ondskab med en no bullshit-attitude, der gør, at gyset sidder i kroppen længe efter filmen er slut.

Anmeldt version: Halloween. Dist.: Nordisk Film. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 116 min.
Halloween. Dist.: Nordisk Film. Medie: 35mm. Udgivelsesland: Danmark. Spilletid: 109 min.

Rob Zombies Halloween (2007) fik, trods blandede anmeldelser i dagspressen, en fin succes i de danske biografer. Personligt var jeg meget begejstret for Zombies opdatering af filmen, og derfor var glæden stor, da jeg satte den danske dvd-udgivelse i min afspiller for at gense filmen. Mine forventninger blev ikke mindre af, at der på forsiden af filmens cover står ”Unrated director's cut”, hvilket naturligvis vil give lys i øjnene og savl i mundvigen hos enhver gyserfan. Men som ofte er forventningens glæde altid større end realiteterne, for dvd-versionen af Halloween er ikke et knivshug anderledes end biografversionen. Godt nok er filmen blevet 7 minutter længere, men de nyindsatte scener er primært brugt til karakteropbygning. Så man skal altså ikke forvente mere blod og vold i denne version af filmen. Men det gør bestemt heller ikke noget, da Rob Zombies version af Carpenter-klassikeren fra '78 stadig er en fremragende og nervepirrende film.

Selvom filmen er god, så blev jeg alligevel noget skuffet over den danske udgivelse, for hvor er bonusmaterialet? Filmen er udgivet på Nordisk Films horror-label Edge, som nærmest er synonym med manglende ekstramateriale, og desværre er Halloween ingen undtagelse. Man har ikke engang gidet lave en kapitelinddeling af filmen, hvilket må siges at være pinligt, nutidens standarder taget i betragtning. Der er dog blevet plads til et kommentatorspor med Rob Zombie, hvor han fortæller anekdoter fra produktionen samt udpeger forskelle mellem biografversionen og dvd-udgivelsen. Kommentatorsporet er godt, og Zombie er en god fortæller, men det irriterede mig lidt, at instruktøren konsekvent refererer til slettede scener, der ikke kom med i filmen, også selvom det skulle forstille at være en director's cut-udgave af filmen.

Jeg vil klart anbefale, at man dropper den pinlige danske dvd-udgivelse og i stedet vender næsen mod USA, hvor filmen er udkommet i en dobbeltdiskversion med meget mere bonusmateriale.
Billedet er godt, men det er især på lydsiden, at Halloween gør sig særdeles godt. Filmens soundtrack er glimrende, mens lydmixset frembringer en ubehagelig trykkende stemning, der huskes længe efter, rulleteksterne er overstået.

Manglen på bonusmateriale er skamfuldt, og min affektion for Edge og Nordisk Film kan efterhånden ligge på et meget lille sted. Men heldigvis ændrer det ikke på kvaliteten af Rob Zombies Halloween, der står som en af de bedste genindspilninger af en film i meget lang tid.

Kristian Roldsgaard Jensen (maj 2008)