Sydkorea, 2006
Instruktion: Joon-ho Bong
DK-titel: Host, The
AKA: The Host

Produktion: Showbox/Mediaplex / Chungeorahm Film
REVIEW af Anders Munk Jensen [29/04/07]

Den sydkoreanske monsterfilm The Host, der havde premiere i Cannes sidste år og siden har slået alle rekorder i hjemlandet, er, trods intens hype og generelt positive omtaler, endnu ikke nået til de danske kyster (bortset fra en enkelt visning ved Natfilmfestivalen og korte glimt på Scanbox' Midnight Movie Madness-forestillinger). Det kan dog kun være et spørgsmål om tid, inden den også holder sit indtog herhjemme, men indtil da kan man vælge at slå kløerne i den engelske dvd-udgave, hvis man altså ikke kan vente med ved selvsyn at se, hvad hele balladen drejer sig om. Efter at have set traileren og hørt mange gode ting om filmen, var det da også med forventninger om noget stort, at undertegnede modtog et eksemplar fra det rødklædte postvæsen og fik liv i dvd-maskinen. Desværre var The Host langt fra i stand til at indfri forventningerne, selvom de første godt tyve minutter var helt i top.

Vi befinder os i hjertet af den sydkoreanske hovedstad Seoul, hvor en uansvarlig amerikansk militærlæge pålægger sin koreanske assistent at tømme en stor mængde overskydende formaldehyd ud i kloakken (en scene, der for øvrigt bygger på en virkelig hændelse). Som sagt, så gjort. Herefter springer vi nogle år frem i tiden, hvor vi møder familien Park, der driver en lille butik ved bredden af den mægtige Han-flod, som løber gennem Seoul. Familiens overhoved er Hie-bong (Hie-bong Byeon), som driver forretningen sammen med sin ene søn Gang-du (Kang-ho Song), en noget sløv fyr, der er alenefar til pigen Hyun-seo (Ah-sung Ko). Derudover består familien af Gang-dus søster Nam-joo (Du-na Bae) og hans bror Nam-il (Hae-il Park). En dag dukker et underligt væsen, der mest af alt ligner en voldsomt muteret haletudse, op i Han-floden - til stor forundring for tilskuerne, der dog hurtigt bliver grebet af panik, da monsteret pludselig går til angreb, og folk må lade livet til højre og venstre.

Dette første angreb sker ved højlys dag, og i modsætning til de fleste andre monsterfilm, får vi allerede fra starten frit udsyn til udyret, der altså ikke skal ligge hengemt under grumset vand eller i mørke skygger gennem størstedelen af filmen. Denne scene er både overbevisende og overrumplende, men desværre betyder det også, at The Host faktisk allerede har toppet efter ca. tyve minutter, for herefter går det støt ned af bakke.

Gang-du forsøger at redde Hyun-seo fra monsteret, men det lykkes ikke, og han må i stedet se datteren blive slæbt bort af den forvoksede haletudse, der har adskillige torskehaler stikkende ud af kroppen (en detalje som virker ganske uheldig, når man først har fået øje på den). Snart ankommer myndighederne og sætter alt og alle i karantæne, fordi de frygter, at monsteret er bærer af en smitsom virus (heraf titlen, der ellers ikke synes at have så meget med noget at gøre). Hermed udvikler The Host sig fra at være en frisk omgang monstergys til en mere ordinær omgang virus-thriller, sådan lidt i stil med Outbreak (1995), og det klæder den så afgjort ikke.

Det siger sig selv, at Hyun-seo ikke er død, og så er det ellers op til de resterende medlemmer af familien at tage kampen op mod såvel kloakmonsteret som de uduelige myndigheder, der ikke aner, hvad de har med at gøre. Undervejs bliver der plads til en stadig understrøm af anti-amerikanske kritiske indspark (brugen af agent yellow er ikke just en subtil reference) og en mængde eksempler på den særegne sydkoreanske humor, der kan virke som noget af en prøvelse for et uvant publikum.

Der er altså både godt og dårligt at sige om The Host, der nok fremstår som et nogenlunde veloplagt bidrag til monster-on-the-rampage-genren med sin primære force i et velrealiseret og underholdende mutantmonster og en flot billedside. Men så er der altså heller ikke meget mere at komme efter. I forhold til de forventninger, som traileren og den megen hype havde givet anledning til, kunne undertegnede i hvert fald ikke undgå at være en smule skuffet efter endt gennemsyn. Er man glad for gigantiske, muterede haletudser med fiskehaler stikkende hid og did og et adræt sindelag, og falder man på halen over lettere anstrengende sydkoreanske, humoristiske indfald, så finder man dog næppe en bedre film end The Host.

Anmeldt version: The Host. Dist.: Pan Vision. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 115 min.
The Host. Dist.: Pan Vision. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 115 min.

Efter at have gået sin sejrsgang over det meste af verden er den sydkoreanske monster-action-basker The Host (hvis originale titel er Gwoemul) nu landet på de danske dvd-hylder takket være Pan Vision, der præsenterer filmen i fornem anamorfisk widescreen og smider et par trailers med oven i hatten. Er man bare ude efter selve filmen (og hvem har ikke lyst til at se en forvokset mutanthaletudse gå amok på indbyggerne i den sydkoreanske hovedstad?), kan man roligt investere i den danske dvd, men skal man absolut have det hele med, bør man overveje at investere pengene i den engelske dobbelt-disc udgave fra Optimum Releasing, der byder på et omfattende dokumentarmateriale, gag reel, fraklippede scener og et fotogalleri. Lige meget hvilken version, man ender med, har man dog en fornøjelig og veloplagt oplevelse i vente, selvom The Host måske ikke helt lever op til hypen som 'århundredets monsterfilm'.

Anders Munk Jensen (november 2007)