Italien / USA, 1990
Instruktion: Dario ArgentoGeorge Andrew Romero
DK-titel: Chok på chok
AKA: Two Evil Eyes

Produktion: ADC Films
REVIEW af Caspar Vang [01/01/98]

De to horror-auteurs, George A. Romero og italienske Dario Argento, finder endnu en gang sammen efter det heldige samarbejde på zombieklassikeren Zombie: Rædslernes morgen (Dawn of the Dead, 1978). Denne gang resulterer samarbejdet i en filmatisering af Edgar Allan Poes noveller The Facts in the Case of M. Valdemar og The Black Cat. Oprindeligt skulle filmen bestå af fire moderniserede Poe-historier, men endte med kun at indeholde to. Elementer fra andre Poe-fortællinger er smidt ind for en god ordens skyld. The Black Cat-afsnittet er faktisk overfyldt med referencer til Poe.

Romero instruerer med sin sædvanlige flair for at gøre det fantastiske realistisk og troværdigt. Der er desværre ikke meget kød (men meget stemning) på Poes historie om den døende M. Valdemar, der bliver hypnotiseret i dødsøjeblikket, så Romero låner flittigt fra Roger Cormans Rædslernes trio (Tales of Terror, 1962) og fletter en grusom historie om utroskab, bedrag og (det er jo Romero) zombier. Skuespillerne Adrienne Barbeau, E. G. Marshall, Tom Akins og Christine Forrest (instruktørens kone som sygeplejerske) trækker historien godt op over gennemsnittet, og afsnittet indeholder en veltimet suspense og en slutning, jeg holder meget af. Hvis man har lyst til at kigge lidt med bag kameraet på Romeros afsnit, så kan jeg i øvrigt varmt anbefale dokumentarfilmen Document of the Dead (1985).

Argentos afsnit er dynamisk og flot, og historien afvikles hurtigt. Næsten for hurtigt. Keitel overspiller glimrende som den vanvittige politi-fotograf Roderick Usher, der myrder en kat bare for at se den lide. Da katten på mystisk vis vender tilbage fra døden, begynder den at gå ham på nerverne. Dette resulterer i, at konen myrdes og mures inde. Manuskriptet af Argento og Franco Ferrini er dejligt makabert og har en masse gode elementer fra novellen med, f.eks. den hvide plet på kattens bryst, der ligner en galge. Tom Savini kan ses i en cameo-rolle som en mand, der har trukket tænder ud på et lig. Desuden medvirker Madeleine Potter, John Amos, Martin Balsam, Kim Hunter og Sally Kirkland. Den herligt stemningsmættede musik er komponeret af Pino Donaggio.

Vær opmærksom på, at både den danske leje- og salgsvideo er gennemcensureret. Publikum går glip af en masse makabre Tom Savini-specialeffects, bla. en kødøkse som plantes i en hånd, en metronom der bliver smidt ned i brystkassen på en liggende mand, og Harvey Keitel som bliver spiddet på en pæl i bedste Cannibal Holocaust-stil. Vil man have Two Evil Eyes i sin fulde ucensurerede længde og i korrekte format er filmen heldigvis udgivet af Another World Entertainment i en flot DVD-release.

Filmen starter i øvrigt med flotte og stemningsfulde billeder af Poes hus og gravsten.

Anmeldt version: Two Evil Eyes. Dist.: Another World Entertainment. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 119 min.
Two Evil Eyes. Dist.: Another World Entertainment. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 119 min.

Endelig er Dario Argentos og George A. Romeros fine, lille gyserantologi tilgængelig på det danske marked i en ucensureret version. Folkene bag udgivelsen er de danske ildsjæle fra Another World Entertainment, og det er lykkes AWE-drengene at sende en udgivelse, der bør vække begejstring hos både Romero- og Argento-fans, på markedet.

Udgivelsen er i god kvalitet med god kontrast og naturlig skarphed - anamorfisk letterboxed til 1,85:1. Valgfrie undertekster fås på dansk, finsk, norsk og svensk, og lydsporet er tilgængeligt i Dolby Digital 2.0, 5.1 eller DTS-ES 6.1.

Bonusmaterialet består af slideshows, filmografer, trailers samt biografier på Argento, Romero, Keitel og Barbeau. Plus fire siders booklet med fin tekst af den gamel Inferno-dreng Thomas Rostock.

Uanset om man hælder mest af Romeros grundige, pengegriske og friske greb på Poes uhyggelige novelle i The Facts in the Case of Mr. Valdemar eller Rod Ushers perverse krumspring i Dario Argentos brutale remiks af The Black Cat - eller som undertegnede holder af begge afsnit - er der tale om en horrorudgivelse som alle fans bør tage med hjem. Hatten af for AWE for endnu en fin udgivelse til det danske DVD-marked.

Caspar Vang (april 2008)
Thure Munkholm