PROPOSITION, THE
England / Australien, 2005
Instruktion: John Hillcoat
DK-titel: Proposition, The

Produktion: Film Council / UK Film Council / Autonomous / Pacific Film and Television Comission / Pictures in Paradise Pty. Ltd. / Surefire Film Productions LLP
REVIEW af Anders Munk Jensen [15/02/07]

Man kan ikke ligefrem sige, at westernfilmen har haft kronede dage de seneste år. De stort anlagte amerikanske westerns og deres italienske spaghetti-slægtninges velmagtsdage ligger efterhånden langt tilbage (måske lige med undtagelse af Clint Eastwoods The Unforgiven (1992), der blev en bragende succes og for en stund gav nyt liv til genren), men det har nu ikke afholdt manuskriptforfatter Nick Cave og instruktør John Hillcoat fra at begå en eminent én af slagsen med The Proposition, der inviterer indenfor (eller rettere udenfor) i den solsvedne australske ødemark i slutningen af det 19. århundrede.

Historien virker umiddelbart meget simpel: Tre brødre er på flugt fra loven efter at have overfaldet og myrdet medlemmerne af en familie langt ude midt i det australske ingenmandsland, hvor civilisationen ikke er meget mere end et vagt begreb, hvor det offentliges arm kun lige akkurat kan nå frem, og hvor forholdet til de indfødte er mildt sagt anstrengt og medlemmer af landets urbefolkning skydes ned for et godt ord, hvis de ikke makker ret. Som prikken over i'et voldtog de desuden den gravide Mrs. Hopkins, og nu er hele lokalsamfundet opsat på hævn. To af brødrene, Mike og Charlie Burns (Richard Wilson og Guy Pearce), har brudt med den ældste bror, Arthur (Danny Huston), der planlagde og var hovedansvarlig for udåden, men tages til fange af den lokale ordenshåndhæver kaptajn Stanley (Ray Winstone), der giver Charlie et simpelt, men umenneskeligt valg. Han har ni dage til at overgive sin bror Arthur til myndighederne, ellers må Mike, den yngste af de tre, tage det lange fald for enden af galgens reb.

Charlie drager ud for at finde og konfrontere sin ældre bror, mens kaptajn Stanley forsøger at holde de hævntørstige indbyggere i byen fra straks at klynge den unge og enfoldige Mike op. Stanley nærer en drøm om at bringe lov og orden til den barske ødemark, men dette forehavende kompliceres af Eden Fletcher (David Wenham) – sindbilledet på den vattede og lapsede englænder, med stiff upper lip og hovedet fuld af imperial arrogance – der ikke har tiltro til Stanleys noget uortodokse metoder og kræver den tilfangetagne pisket og hængt. Stanley forsøger at skjule sandheden om Mrs. Hopkins' endeligt for sin egen hustru Martha (Emily Watson), men hun lader sig ikke kue og er ligesom resten af det lille samfund optændt af en hævntørst, der dog efterlader hende med en ram smag i munden, da den endelig er blevet tilfredsstillet.

Det siger sig selv, at en endelig konfrontation mellem såvel Charlie og Arthur som mellem Charlie og kaptajn Stanley hele tiden ligger i kortene, men begivenhedernes videre gang skal ikke afsløres her. The Proposition er nemlig ikke en film, der gøres ret ved bare at genfortælle plottet, der som sagt i bund og grund er en ganske simpel historie om et umenneskeligt dilemma og det menneskelige hævninstinkt, der altid ligger på lur lige under overfladen. For Caves simple beretning om liv, hævn og død i den australske ødemark bliver i instruktør Hillcoats kyndige hænder til en urimeligt stemningsfuld og nærmest poetisk fortælling om et barskt land, befolket af desillusionerede og brutale tilflyttere, der lider under den evigt bagende sol og lever helt ude på kanten af civilisationens overdrev. Her er ingen rigtige helte, ingen endelig forløsning og ingen endegyldig retfærdighed. Selv filmens skurk, den sadistiske Arthur, fremstilles som en spirituel ødemarksprofet, der i bund og grund er en genspejling af den barske og voldelige natur, der omgiver ham dybt i det australske vildnis.

Kaptajn Stanley og Charlie Burns er det tætteste, vi kommer på egentlige helteskikkelser, men ingen af dem er i stand til at stoppe den voldsspiral, der uafrysteligt arbejder sig mod sit eksplosive klimaks. Stanley formår ikke at håndhæve de idealer om lov og orden, han drømmer om at bringe til sine omgivelser, og forskanser sig i sidste ende i sin kærlighed til sin hustru, mens Charlie langt fra er nogen uovervindelig westernhelt, der kan klare problemerne ved at lade sin trofaste seksløber føre ordet. Således er han forholdsvist apatisk en stor del af filmen efter at være blevet gennemboret af et jagtspyd og må flere gange forlade sig på skurken Arthur (hvis vi altså kan kalde ham for en skurk) for at redde sit liv.

Volden i The Proposition er hård, brutal og upoleret. Den centrale piskescene lader ikke The Passion of the Christ (2004) meget efter, og filmens ene eksplosive head shot er blandt de mest overbevisende, undertegnede endnu har set. Selvom størstedelen af deres misgerninger finder sted udenfor kameraets synsvidde, er vi heller ikke et øjeblik i tvivl om, at Arthur og hans medløber Samuel (Tom Budge) er nogle ubehageligt sadistiske individer, og The Proposition er så absolut ikke for folk med sarte maver.

Endelig kommer man ikke udenom at nævne musikken, der naturligvis leveres af Cave selv, som får selskab af hans hofviolinist fra The Bad Seeds, Warren Ellis. Ellis' violin bevæger sig fra det stemningsfulde og afdæmpede til det skramlende og kaotiske og understøtter på smukkeste vis Caves dæmpede sang og klaverklimpren. Med dette lydtæppe som akkompagnement opnår Hillcoats billeder af det solsvedne og udtørrede landskab, de døde dyrekroppe, de mægtige skyformationer, der glider stille over himlen og Arthur, der stirrer intenst ud i nattemørket fra sin ensomme klippetop som en af ødemarkens vilde skabninger, nærmest en poetisk skønhed, der brænder sig fast på nethinden. The Proposition er således lige så meget en film, der handler om landskab, natur og sindsstemning, som det er en klassisk fortælling om hævntørst, død og kærlighed. Det er et signalement af en barsk tid, et barskt sted og en barsk historisk periode, og som sådan rammer den virkelig hovedet på sømmet. Skuespillet er i top over hele linjen. Caves eminente sprogøre fornægter sig ikke, og alle skuespillerne forstår at gøre hans ord levende på fineste vis.

Om man nu er til westerns, Nick Caves musik, australsk kolonihistorie eller ingen af delene kan for så vidt være lige meget, for The Proposition er intet mindre end en lille perle af en film, der fortjener et stort og begejstret publikum. At undertegnede så er til falds for alle tre ovennævnte ting kan måske være med til at forklare den uhæmmede begejstring, men faktum er (det subjektive af slagsen), at Cave og Hillcoat rammer en ganske særegen stemning og giver liv til en periode og et historisk landskab, man næppe har set magen til før. Så gør dig selv en tjeneste og få fat i denne lille solsvedne og blodige filmperle. Spids ørerne, puds øjnene blanke og skarpe og brug små hundrede minutter af dit liv på at tage en tur til et friskt nyt helvede i selskab med et par mesterlige historiefortællere – undertegnede har allerede været af sted adskillige gange og har indtil videre ikke fortrudt en eneste af turene.

Anmeldt version: The Proposition. Dist.: Scanbox. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 99 min.
The Proposition. Dist.: Scanbox. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 99 min.

Med Scanbox’ udgivelse af Nick Caves og John Hillcoats eminente The Proposition er det danske dvd-marked blevet beriget med en af de senere års bedste westerns, der giver et levende portræt af den hede og nådesløse, australske ødemark. Filmen er fornemt præsenteret i anamorfisk widescreen, og man kan næsten mærke varmen fra den evigt bagende sol.

Udover selve filmen får man en trailer, et par dokumentarer om filmens tilblivelse samt den research, der gik forud for skabelsen af filmen. Endelig får man et uddrag af bag-kameraet-optagelser og et mindre interview med Nick Cave om hans arbejde på manuskriptet. Man skal dog ikke forvente alverden, for der er tale om en god mængde genbrug de enkelte indslag imellem.

I interviewet fortæller Cave bl.a.: ”What I hope the film generates at the end, are periods of intense violence, followed by periods of sadness and longing.” Der kan næppe være nogen tvivl om, at Caves forhåbninger til fulde er blevet indfriet, for The Proposition er en film fuld af vold, længsel og tragedie, men også en film med enormt smukke landskabsbilleder og en nærmest lyrisk og poetisk stemning.

Den danske dvd fra Scanbox er en glimrende og nødvendig investering, hvis man har hang til enten voldswesterns eller Nick Cave, og kan varmt anbefales. Vil man have den fulde The Proposition-oplevelse, bør man dog overveje at investere i den engelske dvd-udgivelse fra Tartan, der også byder på kommentarspor fra de to bagmænd, en betydeligt længere og mere omfattende dokumentar og ekstra interviews med skuespillerne Guy Pearce og Danny Huston.

Anders Munk Jensen (oktober 2007)