BLOOD SIMPLE
USA, 1984
Instruktion: Joel Coen
DK-titel: Blood Simple: Et nemt offer

Produktion: River Road Productions / Foxton Entertainment
REVIEW af Jens Hollesen [13/01/07]

Noget kan altid gå galt, formanes det i filmens allerførste sekunder. Dette viser sig da også at være en selvopfyldende profeti for filmens personer, der, drevet af en kraftfuld cocktail af menneskehedens sorteste sider, alle er på vej lukt mod afgrunden. Loren Visser (M. Emmet Walsh) er en lille, lurvet og sadistisk privatdetektiv, der hyres af den forsmåede Marty (Dan Hedaya). Han vil have Visser til at finde ud af, hvem konen Abby (Frances Dormand) hygger sig med. Visser finder ud af det, og Marty bestiller nu Visser til at myrde konen og hendes elsker Ray (John Getz). Vissers opfindsomhed er dog stor, og det får alle parter snart at føle: Visser får sat et spil i gang, der til stadighed bliver mere og mere blodigt og kompliceret. Slutteligt glider alt da også – i en eksplosiv blanding af tilfældighed og amatørisme – ud på en dybde, hvor ingen længere kan bunde.

At Coen-brødrene står bag Blood Simple fornægter sig ikke. Mange typisk ”Coen'ske” stiltræk er til stede allerede hér i deres debutfilm; ikke mindst det ekspressionistiske filmsprog og sansen for de helt små detaljer i de helt store øjeblikke. Blood Simple er dog også en anderledes iskold omgang, der ikke helt kan sammenlignes med den atmosfære, der normalt præger brødrenes oeuvre, hvor humoren spiller så vigtig en rolle. Ganske vist er der også afslutningsvist en smule humor i Blood Simple, men den er så kulsort, at den alligevel ikke helt kan sammenlignes med deres senere produktion.

Først og fremmest er Blood Simple dog bare en forbandet flot film. Gode, flotte og originale scener afløser hinanden som perler på en snor og gør tilsammen en både smuk og spændende udseende film, der på den ene side signalerer umiskendelig firserstemning, men på den anden side også er fast forankret i film-noir. Resultatet er uhyre vellykket. Blood Simple er en ret ondskabsfuld lille sag, der efterlader seeren ikke så lidt anfægtet. Brødrene Coen har altid evnet at bevæge seeren, og i den henseende adskiller Blood Simple sig altså ikke en tøddel. De varmeste anbefalinger er hermed givet.

Anmeldt version: The Coen Brothers' Collection: Blood Simple. Dist.: Universal. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 91 min.
The Coen Brothers' Collection: Blood Simple. Dist.: Universal. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 91 min.

Universal har udgivet Coen-brødrenes kulsorte, noir-inspirerede debutspillefilm Blood Simple (1984) på dansk DVD som del af 3-disc-bokssættet "The Coen Brothers' Collection". Filmen er i rigtig flot kvalitet (anamorfisk lbx i ratio 1,85:1) og med Dolby Digital 2.0 lydspor.

Bonusmaterialet består af en trailer til filmen samt et billedgalleri. Lidt skuffende, men heldigvis får vi oven i hatten yderligere to film fra Coen-brødrenes aparte virkelighed: Den dystre Barton Fink (1991) samt den ustyrligt morsomme The Big Lebowski (1998). Hele herligheden er svøbt i en lækker digipack og udgør en fin introduktion til brødrenes uforglemmelige karakterer og sælsomme filmunivers.

Caspar Vang (juli 2008)