GRUDGE 2, THE
USA, 2006
Instruktion: Takashi Shimizu
DK-titel: Forbandelsen: The Grudge 2

Produktion: Columbia Pictures Corporation / Ghost House Pictures / Mandate Pictures / Vertigo Entertainment
REVIEW af Caspar Vang [11/11/06]

- ”Jeg forstår egentlig ikke, at folk gider se dem”, filosoferede videomutter over mit filmvalg, da jeg under mit sidste besøg i den lokale videoudlejningssnask snuppede Park Ki-Hyungs sydkoreanske adoptionsgyser Acacia (2003) med hjem. Bemærkningen var tydeligt rettet mod filmenes kvalitet, men i stedet for at kaste mig ud i en håbløs diskussion, valgte jeg i stedet at spørge ind til filmenes popularitet. De asiatiske film er nemlig ret godt repræsenteret på hylderne i forretningen, og svaret bekræftede da også min anelse: - ”De går som varmt brød, underligt nok”, var hendes korte og kontante afslutning på den samtale. Og tager man et mere generelt kig på DVD-hyldernes udbud, er det da også oplagt at konkludere, at såvel de asiatiske gys som deres amerikanske genindspilninger er kommet for at blive. Det kan videomutters snæversynede holdning til de asiatiske filmudbud på det danske marked heldigvis ikke ændre på.

Ser man amerikaniseringen af de asiatiske skrækfilmsucceser som yderligere et pejlemærke for deres popularitet, går det rigtig godt for genren. Både The Ring- og Ju-On-serien er blevet genindspillet på den anden side af Stillehavet, og senest er Jim Sonzeros Pulse (2006), et remake af Kiyoshi Kurosawas apokalyptiske og meget teknologipessimistiske gyser Kairo (2001), blevet droppet til dansk biografdistribution, men udkommer senere på DVD.

Med Hideo Nakatas The Ring 2 (The Ring Two, 2005) tog man imidlertid fat på næste ”led” i genindspilningskæden: Sequels til genindspilningerne af de asiatiske film. Stik mod de flestes forventninger var udførslen af den amerikaniserede version af The Ring 2 nu ganske interessant, idet man - ret usædvanligt - i instruktørstolen så ophavsmanden til originalen og derved bevarede meget af den oprindelige films særprægede tone. Og som et yderligere positivt twist tog Nakata et helt nyt greb på filmens fortælling, så den amerikanske sequel er ret langt fra den asiatiske udgave. Begge tendenser gør sig gældende på Takashi Shimizus Forbandelsen: The Grudge 2. Igen er det ophavsmanden til serien, der instruerer, og igen ser man stort på den originale spillefilm-sequel og spinder i stedet en ny fortælling, der dog udspiller sig i seriens let genkendelige univers.

Forbandelsen: The Grudge 2 tager fat præcis, hvor etteren slap: Karen (Sarah Michelle Gellar) er endt på den lukkede med hallucinationer og paranoia og omkommer grusomt i et forsøg på at undgå de onde ånder, der forfølger hende. Søsteren Aubrey (Amber Tamblyn) rejser til Tokyo for at redde trådene ud og beslutter sig for, sammen med journalisten Eason (Edison Chen), at kortlægge den dødbringende forbandelse, der udspringer fra et spøgelseshus i bymidten.

Grundlæggende er der igen tale om et sindrigt gyserpuslespil og ensemblestykke, hvor det er op til seeren at holde styr på de mange handlingstråde, løst tilknyttede karakterer og den rundbyttede kronologi. Fortællingen lægges ud som en række løst forbundne dele af en mosaik, og det er så op til publikum at forbinde de forskellige ”afsnit”. Måske derfor besidder Forbandelsen-serien - eller Ju-On om man vil - sammenlignet med det samtidige gyserudbud et forholdsvist højt ”seerengagement”. Det føles lidt som at lave gysersudoku at sidde i biografen til en Ju-On-film.

Shimizu har med det amerikanske remake af etteren, de to japanske biografversioner og to asiatiske direkte-til-video-versioner faktisk har nok filmatiseret den samme historie og struktur ikke færre end seks gange. Men håndelaget er upåklageligt, og instruktøren har stadig et par lifligt kølige gysertrick i ærmet. Og sammen med producer Sam Raimi, som i sin egen ret er en legende inden for gysergenren, er det mod alle odds lykkedes Shimizu at udtænke ganske hårrejsende nye og friske måder at udradere hans rollebesætning på. Især en suveræn mørkekammerscene vil give gåsehud, næste gang man skal fremkalde billeder - hvis man altså har sådanne interesser.

Gyserserien om den grumme forbandelse, der fylder sine ofre med et voldsomt raseri, viser alligevel enkelte steder tegn på at være en anelse mat i sokkeholderne. Legen med fortællingens kronologi er stadig til stede, men ikke nær så interessant som i det første amerikanske afsnit, og i længden synes det en anelse anstrengende at engagere sig i karakterer, som man ved, med sikkerhed vil gå en ond død i møde, inden filmen er omme. Så man må nøjes med at se filmen med sadistisk fryd overtrukket med en vis grad af melankoli og sær irritation over dens konsekvens og nådesløshed.

Har man ikke set de første film i serien, kan Forbandelsen: The Grudge 2s sære spøgelsesmytologi virke en anelse for snørklet og unødvendigt dunkel. Og især novicer vil sikkert have problemer med at forbinde de enkelte handlingstråde. Men er hele mystikken og de løse ender ikke en del af alt det sjove ved det liflige gys? Det afhænger af øjnene, der ser, men undertegnede er ikke i tvivl om, at jeg til enhver tid foretrækker mine gys kryptiske, snørklede og udfordrende. Og i den afdeling er Forbandelsen: The Grudge 2 ganske vellykket uden på nogen måde at revolutionere genren.

Og er man så stadig forvirret efter anden omgang, kan man håbe på, at treeren, der allerede er i produktion, byder på yderligere forklaringer.

Anmeldt version: Forbandelsen: The Grudge 2. Dist.: Nordisk Film. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox.
Forbandelsen: The Grudge 2. Dist.: Nordisk Film. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox.

I forbindelse med halloween har Nordisk Film valgt at genudsende en række af deres nyere gyserfilm, heriblandt Kaïro-remaket Pulse (2006) og Takashi Shimizus fine lille creeper Forbandelsen: The Grudge 2 (2006). Billedet på udgivelsen er rigtig flot, med gode farver og i anamorfisk letterbox-format (1,77:1). Lydsporet er i Dolby Digital 5.1 og undertekster fås på dansk, norsk, finsk eller svensk.

Ud over en håndfuld af trailers til Nordisk Films øvrige udgivelser byder skiven desværre ikke på noget bonusmateriale.

Caspar Vang (November 2007)