DEAD MEAT
Irland, 2004
Instruktion: Conor McMahon
DK-titel: Dead Meat

Produktion: Three Way Productions
REVIEW af Anders Munk Jensen [29/10/06]

Der kan dukke mange underlige væsener frem, når mørket lægger sig over Allehelgensaften og uheldsvangre film proppes i video- eller dvd-maskinen. Forbrændte barnemordere, udødelige galninge med machete og hockeymaske, absurde dræbervæsener fra det ydre rum og de uomgængelige zombiehorder er bare en lille håndfuld af de klassiske gysermonstre, og når det nu atter er den tid på året, er der al mulig grund til at dyrke et kært gensyn med et par af de gamle favoritter. Vælger man at gøre dette i selskab med Conor McMahons irske zombie-flick Dead Meat, får man rig mulighed for at hilse på sine gamle zombievenner, men man risikerer også at blive efterladt med en noget flad smag i munden, for der er ved de mørkeste helgener ikke meget nyt at komme efter i denne film.

Forfatteren til coverteksten må have fået noget særdeles galt i halsen, da han valgte at beskrive Dead Meat som en underholdende zombiefilm, der ”kan sammenlignes med den morsomme film 28 dage senere og den skræmmende Shaun of the Dead.” Måske har man blot forsøgt sig med en noget uhensigtsmæssig fordanskning af forsidecitatet, der påstår at ”Dead Meat is funnier than 28 Days Later and much nastier than Shaun of the Dead.” Resultatet er i hvert fald blevet noget værre juks, selvom det samtidig skal indrømmes, at Dead Meat rent faktisk er betydeligt mere humoristisk anlagt end Danny Boyles glimrende zombie-infektions-gyser 28 dage senere (2002) og Edgar Wrights ekstremt veloplagte romantiske zombiekomedie Shaun of the Dead (2004). Men fred være nu med pertentligheden angående den fjollede bagsidetekst, for Dead Meat er en zombiefilm af den gamle skole, der ikke spilder tid på meget andet end at få de døde vakt til live, så jagten på de levende kan komme i gang og blodet begynde at flyde i stride strømme. Historien er for så vidt flintrende ligegyldig, men følger Helena (spillet af Marián Araújo, hvis navn ikke klinger udpræget irsk), der sammen med en håndfuld andre uheldige personer må forsøge at overleve den pludselige zombieepidemi, der hærger de irske agre. Undervejs når man for øvrigt at prise sig lykkelig over underteksterne, for de irske accenter nærmer sig ofte decideret volapyk for det utrænede øre.

Her er altså ikke meget nyt under solen, bortset fra epidemiens ophav, der viser sig at være noget så eksotisk som en flok gale køer, der har fået smag for menneskekød og således sat gang i hele miseren. Mon ikke dette originale plottvist kan tilskrives det BSE-spøgelse, der stadig hærger i den engelske såvel som den irske bevidsthed efter adskillige grumme udbrud af kogalskab gennem de seneste år? Men hvis Dead Meat ikke ligefrem er ved at rende over med originale indfald og nyskabende genfortolkninger af genrens konventioner, så spilles klicheerne effektivt igennem, og effekterne er også ganske hæderligt eksekveret, selvom det anes, at budgettet har været minimalt. Arme og hoveder hugges af, øjne suges ud med støvsuger, og såmænd om ikke også man får lov at være vidne til et natligt ko-overfald, hvor en stakkels kvinde hives ud af vinduet på en bil af en særdeles arrig malkeko! En smule originalitet var der altså blevet plads til - jeg mindes i hvert fald ikke at have set en sådan scene før.

Set i forhold til andre nyere zombiefilm som 28 dage senere (som vel godt kan kaldes en slags zombiefilm, selvom nogle zombiepuritanere nok vil vide at være uenige), Dawn of the Dead (2004), Shaun of the Dead (2004) og Land of the Dead (2005), er det tydeligt, at Dead Meat ikke er på omgangshøjde med disse, men er man begejstret zombieentusiast og stilles man tilfreds, hvis blot body countet er højt og splattermængden solid, er Dead Meat såmænd en ganske habil omgang naivt og småcharmerende zombiesnaskeri.

Anmeldt version: Dead Meat. Dist.: Midget Entertainment. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 80 min.
Dead Meat. Dist.: Midget Entertainment. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 80 min.

Tag Night of the Living Dead, tilsæt adskillige spandfulde blod og krydr med irsk metakomik ikke ulig den suveræne komedieserie Father Ted… og resultatet: Conor McMahons blodtilsølede kogalskabs-zombie-gyser Dead Meat, der bestemt ingen priser vinder for plotmæssig originalitet, men som alligevel overrasker positivt med finurlig, underspillet komik og masser af zombieaction, endda i smukke, landlige omgivelser.

Gyserkomedien er herhjemme udsendt på DVD af Noble Entertainment (Pan Vision), en udgivelse, som man med lidt held burde kunne opstøve til beskedne penge (jeg købte mit eksemplar for 10 kr. i Kvickly!). Selve filmen præsenteres anamorfisk letterboxed i OAR (1,85:1), og der er også blevet plads til lidt ekstramateriale.

Dette inkluderer filmens trailer samt bag kulisserne-filmen Mad Cows and Zombies (2004, ca. 20 min.), der består af en blanding af klip fra optagelserne af filmen. Mad Cows er som dokumentar betragtet ikke imponerende tight – vi skal sågar se filmholdet spørge en forbipasserende på en irsk landevej om vej til deres location – og dens primære ærinde er ikke at dokumentere noget som helst, men ganske enkelt at vise en flok filmfolk, der har det sjovt med splattede makeupeffekter. Instruktøren McMahon ligner mest af alt en konfirmand og ses til sidst i filmen iført Jaws-t-shirt, mens han holder takketale ved premieren.

Derudover indeholder DVD'en også kortfilmen The Braineater (2001, ca. 10 min.) af samme instruktør og med Eoin Whelan, en af Dead Meat-skuespillerne. Kortfilmen lægger ud med en sorthvid prolog og hopper derefter 30 år frem i tiden, hvor nogle baseballspillende knægte møder filmens monster, hjerneæderen, i en skov. Der er ingen undertekster på ekstramaterialet, hvilket er lidt generende, eftersom lyden på The Braineaters er ret dårlig.

Gorzelak (oktober 2008)