Rusland, 2004
Instruktion: Timur Bekmambetov
DK-titel: Mørkets vogtere
AKA: Nightwatch / Night Watch: Nochnoi Dozor / Night Watch

Produktion: Bazelevs Production / Channel One Russia / TABBAK
REVIEW af Anders Munk Jensen [01/03/06]

Det er ikke kun forbeholdt George Lucas eller Peter Jackson at producere stort anlagte trilogier (nå ja, i Lucas' tilfælde er det vel efterhånden en rum tid siden, der var tale om en trilogi). Nej, russerne kan såmænd også være med, og i 2004 kom første del af den episke fortælling om kampen mellem det gode og onde Russian-style, i form af Timur Bekmambetovs Nochnoi Dozor, baseret på en række populære romaner af den russiske forfatter Sergei Lukyanenkos. Selvom der hurtigt blev draget paralleller til filmatiseringen af Tolkiens værk, udgør Lukyanenkos bøger dog ikke en trilogi, da serien, indtil videre, består af fire romaner: Nochnoi Dozor (Night Watch), Dnevnoy Dozor (Day Watch), Sumerechnyy Dozor (Twilight Watch) og Posledniy Dozor (Final Watch). Indtil videre er der planlagt tre film i serien (så parallellerne til Jacksons trilogi er måske ikke helt af vejen – om ikke andet så i hvert fald antalsmæssigt), og efter at have set Nochnoi Dozor kan man ikke andet end glæde sig til at se, hvor serien ender, for der er tale om en fantasifuld, effektfyldt og anderledes produktion, der næsten vælter over sig selv i ivrighed efter at imponere sit publikum med visuel opfindsomhed og en historie, der kræver, at man som tilskuer holder tungen lige i munden.

Siden tidernes morgen har der hersket en blodig krig mellem to mægtige slægter af vampyr-skiftnings-magikere - kendt som The Others - under ledelse af henholdsvis Geser (Vladimir Menshov) og Zavulon (Viktor Verzhbitsky). For lang tid siden (mere præcist i Languedoc, 1342) indså de to krigsherrer, at ingen af dem kunne vinde krigen, og for at undgå gensidig udslettelse indgik de en fredsaftale, der delte magten mellem de to. I det moderne Moskva færdes Gesers tilhængere (The Light Others) side om side med Zavulons tilhængere (The Dark Ohters), men forholdet mellem dem er mildest talt anstrengt. Bare fordi man er en 'Other' med overnaturlige kræfter og tilsvarende blodtørst, kan man nemlig ikke bare gøre, som man lyster. Ifølge fredsaftalen må der være gensidig enighed, før man udøver enten godt eller ondt. Hvis man får lyst til at sætte tænderne i et labert offer, skal der således først søges tilladelse og den slags. Altså en slags vampyrsamfund med et solidt bureaukrati. The Light Others kan minde lidt om Lucas' jediriddere, idet de bekymrer sig om de normale mennesker og forsøger at opretholde en balance mellem lyset og mørket, mens The Dark Others har en mere grum tilgang til verden omkring dem. På trods af deres forskelligheder kan de dog godt eksistere side om side, som f.eks. Anton (den populære russiske skuespiller Konstantin Khabensky), en Light Other, der er nabo til et par af mørkets tilhængere.

Anton er filmens centrale skikkelse, der utilsigtet bliver viklet ind i de fordækte kræfters spil, da han som ung mand søger hjælp til at vinde sin hustru tilbage hos en gammel troldkvinde. Dennes udspekulerede plan består i at tage livet af parrets endnu ufødte barn, men seancen bliver forstyrret af Lena (Anna Slyusaryova) og Ilya (Aleksandr Samojlenko) – et par Light Others, der kan forvandle sig til henholdsvis en tiger og en bjørn. Efterfølgende bliver Anton til en af Gesers tilhængere, der går under navnet The Night Watch. Ifølge en gammel legende vil der på et tidspunkt komme en 'Great Other', der vil tage de mørke kræfters side og kaste verden ud i et altdækkende mørke, og de udsigter er Geser og co. selvsagt ikke så begejstrede for. Anton kommer mange år senere på sporet af denne Great Other, og med hjælp fra Olga (Galina Tyunina) – en troldkvinde, der har været spærret inde i ugleform de sidste par hundrede år – lykkes det ham at finde frem til en ung fyr ved navn Yegor (Dmitry Martynov), der sjovt nok er født omkring samme tid som Anton forsøgte at slå sit ufødte barn ihjel. Det hele løber selv sagt ud af kontrol, og snart er der både overhængende farer for nedsmeltning på det lokale atomkraftværk og et nedstyrtende passagerfly, alt imens de mørke kræfter samles et sted i Moskva, og den gamle profeti ser ud til at gå i opfyldelse.

Det er stort set umuligt at gengive det fulde handlingsforløb i Nochnoi Dozor, for det hele bliver hurtigt lettere kaotisk, og selv efter to gennemsyn er jeg ikke sikker på, hvad der egentlig foregår hele vejen igennem. Det har nok også noget at sige, at de engelske undertekster næppe får det hele med, og man kan kun håbe, at oversætteren af den kommende danske dvd-version vil kunne holde tungen lige i munden. Nochnoi Dozor er således en ambitiøs film, der forsøger at vække et omfattende litterært univers til live, hvilket resulterer i en lettere forvirrende, men også fascinerende oplevelse. Man vil selvsagt nok få mere ud af filmen, hvis man i forvejen kender historien, men selvom man som undertegnede står helt på bar bund, er der alligevel tale om små to timers glimrende underholdning. Det er forfriskende at se et så anderledes tag på vampyrmytologien, end hvad man f.eks. støder på i film som Blade-serien og Underworld (2003). Hvad effekter og produktionsomkostninger angår, står Nochnoi Dozor absolut ikke tilbage for det sædvanlige Hollywood-maskineri, og selvom det måske ikke er alle effekterne, der er lige vellykkede, bliver man alligevel imponeret over den opfindsomhed og ivrighed, der kommer til udtryk i filmen. Nochnoi Dozor blev fuldt fortjent en kæmpesucces i hjemlandet, og den fortjener en varm modtagelse, når den rammer de danske dvd-hylder. (udgivet af SF Film, Red.) Om serien som sådan vil opnå klassikerstatus, kan kun tiden vise, men med Nochnoi Dozor er det første skridt på vejen i hvert fald taget.

Anmeldt version: Mørkets vogtere. Dist.: SF Film. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 109 min.
Mørkets vogtere. Dist.: SF Film. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 109 min.

Timur Bekmambetovs flotte og lidt forhastede fortælling om kampen mellem lyset og mørket, troldmænd og troldkvinder, formskiftere og vampyrer er udgivet på dansk DVD af SF film. Der er tale om det "internationale cut" (109 min. PAL), der også blev vist i de danske biografer.

Selve filmen er i rigtig flot kvalitet knivskarp, god kontrast og fine farver. Lydsporet (russisk tale med engelsk prolog og epilog) er i Dolby Digital 5.1 og med et alternativt kommentarspor med instruktøren. Hans gebrokne engelsk er charmerende, men en pinsel at komme igennem idet han konstant går i stå midt i sætningerne. Desuden er kommentarsporet ikke tekstet, hvilket gør det endnu mere besværligt.

Skivens øvrige bonusmateriale består af et preview på trilogiens anden film Lysets vogtere (Dnevnoy dozor, 2006) og et par trailers.

Caspar Vang (april 2008)