LINK
England, 1986
Instruktion: Richard Franklin
DK-titel: Abernes nat

Produktion: Thorn EMI Screen Entertainment
REVIEW af Anders Munk Jensen [01/11/05]

Link (1986) er historien om den zoologistuderende Jane Chase (spillet af en purung Elisabeth Shue i hendes kun anden filmrolle, hendes første var som Ralph Macchios kæreste i Karate Kid (1984)), der tager et job som assistent for den lettere gådefulde professor Steven Phillip (Terence Stamp, kendt som den onde General Zod fra Superman II (1980)). Jobbet består i at hjælpe professoren med hans forskning i slægtsskabet mellem mennesker og aber, og det finder selvfølgelig sted på hans afsidesliggende herregård, milevidt fra alting (inklusive hjælp, hvis noget skulle gå galt naturligvis). Udover Jane og dr. Phillip er godsets eneste andre indbyggere de tre primater, der udgør professorens forsøgsobjekter. Stjernen i professorens forskning er en ung chimpanse ved navn Imp, mens den aldrende chimpanse Vodoo er på vej ud. Endelig er der orangutangen Link, en tidligere cirkusstjerne, der nu fungerer som butler og altmuligmand på godset. Når nu forskningen er henlagt til et så afsides sted, siger det jo sig selv, at noget skal gå galt, og det gør det da også. Professoren forsvinder sporløst, mens aberne bliver mere og mere utilregnelige og truende. Afskåret fra hjælp udefra må Jane selv rede trådene ud, og det går slet ikke så stille af.

Umiddelbart lyder det hele jo meget spændende, men et udmærket oplæg til trods er Link en helt igennem skuffende oplevelse, der hverken formår at underholde, interessere eller skræmme i nævneværdig grad. Instruktør Richard Franklin, der tidligere havde begået film som Drønhed Asfalt (Roadgames, 1981) og Psycho II (1983), gør sit bedste for at få Link til at fremstå skræmmende, men den jakkesætklædte orangutang virker for det meste en kende uinteresseret i, hvad der foregår omkring den, selvom den da nok kan vise tænder engang imellem. Filmens problem er, at der ganske enkelt sker for lidt. Historien udspiller sig omkring to karakterer, hvoraf den ene – der desuden er filmens eneste moderat interessante person – forsvinder ca. halvvejs inde i forløbet. Tilbage står så Elisabeth Shue, der skal forsøge at bære resten af filmen på sine spinkle skuldre, mens hun skiftevis skræmmes af Link og udvikler en noget nær moderlig omsorg for den lille Imp – en opgave hun ikke ligefrem løfter med bravour. Link er et godt eksempel på en film, der ville have nydt særdeles godt af at blive trimmet i længden. I hvert fald sidder man de sidste 20 minutter og undrer sig over, at filmen ikke for længst er færdig, for der sker vitterligt ikke meget nyt eller spændende, selvom Janes kæreste og hans venner forsøger at komme hende til undsætning (en redningsaktion af imponerende ringe kvalitet). Endelig virker Jerry Goldsmiths score som et regulært rip-off af hans eget arbejde på Joe Dantes to år ældre Gremlins (1984). Ikke at det er noget dårligt score, men her er virkelig tale om repetition i anden potens, og det hjælper ikke filmen, at man intuitivt forbinder lydsiden med de små skællede ballademagere fra Gremlins.

Et af de mere vellykkede aspekter af filmen er ideen med godsets omgivende landskab, der hjemsøges af glubske herreløse hunde, som nok skal vide at afskære vores unge heltinde fra at hente hjælp udefra. Hundeelskere vil dog nok gøre klogt i at blinke kraftigt, når Link går amok på en af disse firbenede dræbermaskiner, der får knækket ryggen mod en metalstolpe. Ellers er det meget sparsomt med både blod og chok i denne film, som absolut ikke burde sætte nogen nerver på højkant. Alt i alt er Link en kedsommelig lille sag, så medmindre man er fanatisk med sin monkey-horror, er der mangt og meget andet og bedre at bruge sin tid og sine penge på – og hvis det endelig skal være noget med aber, kan man jo altid give sig i kast med mere interessante titler som George Romeros Monkey Shines (Eksperiment i terror, 1988) eller gode gamle King Kong (1933).

Abernes nat. Dist.: On Air. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Letterbox.

TEST TEST
Kim Bruun Dreyer