AMANTI D'OLTRETOMBA, GLI
Italien, 1965
Instruktion: Mario Caiano
AKA: Lovers Beyond the Tomb / The Faceless Monster / Orgasmo / Lovers from Beyond the Tomb / Nightmare Castle / Night of the Doomed

Produktion: Cinematografica Emmeci
REVIEW af Caspar Vang [01/09/05]

Lad det straks være sagt, at jeg altid har været fuldstændig vild med den engelskfødte horror-femme fatale og scream queen Barbara Steele, hvis karriere som skuespillerinde kom til at stå i skyggen af den gyserikon-status, hun havde fået gennem en række italienske horrortitler af solide instruktører som Mario Bava, Antonio Margheriti og Riccardo Freda. Ikke mindst efter hendes medvirken i den amerikanske exploitation-mogul Roger Cormans Brønden og pendulet (Pit and the Pendulum, 1961) kørte gyserkarrieren som smurt op gennem 60'erne, hvor hun for de kvindelige hovedroller blev det kvalitetsstempel, Christopher Lee, Peter Cushing og Vincent Price var for de mandlige. Steele selv forsøgte resten af sin karriere at træde ud af horrorgenrens skygge og vedkendte sig sjældent de mange skrækfilm, hun medvirkede i, men uanset, hvad Steele selv synes om sine film, er hun fantastisk, og alene hendes tilstedeværelse kan trække den mest middelmådige exploitationfest op på et nogenlunde niveau.

Det sagt, så skal man være ualmindelig filmordblind for ikke at kunne se, at Mario Caianos gyserpotpourri Nightmare Castle - instrueret under pseudonymet Allan Grünewald - er en temmelig skizofren gang horrorsuppe, der slår mønt på langt bedre eurohorror-værker. Filmen lider af ualmindelig sjusket redigering, ditto iscenesættelse, men den formår også at proppe mere plot og flere handlingstråde end de fleste exploitationfilm ind på sin relativt korte spilletid: En vanvittig ansigtstransplanterende læge, der leder efter kilden til evig ungdom (tyvstjålet fra Øjne uden ansigt (Les Yeux sans Visage, 1959)), fetichistisk tortur og sadomasochisme (planket fra Frygtens time (L'orrible segreto del Dr. Hichcock, 1962)) og et dobbeltgænger-/spøgelses-tema lånt fra Brønden og pendulet (Pit and the Pendulum, 1961) og Djævelens maske (La maschera del demonio, 1960) og et utal af gotiske gysere, der spiller på samme tangenter. Så én ting er sikker: Selv om man sidder med en konstant følelse af deja-vu, keder man sig aldrig, og alene ophavs-spotting vil holde én travlt beskæftiget under filmen.

Den grådige psykopat dr. Stephen Arrowsmith (Paul Müller, der det meste af spilletiden skumler arrogant omkring med hænderne i vestlommerne) udklækker en sindrig plan, der skal skaffe hans utro kone Muriel (Barbara Steele) af vejen og sikre ham arven. Da han tager Muriel og den liderlige gartner og handyman David (Rik Battaglia), der hygger sig akkompagneret af Ennio Morricones sensuelle score, på fersk gerning i drivhuset, lænker han dem i fangekælderen og torturerer staklerne til døde: Efter et godt lag prygl får Muriel dryppet syre på sine bryster - der dog er dækket af tøj - og David aflives med højspænding. I kulissen lurer husholdersken Solange (søde Helga Liné, som indledningsvist har fået tværet havregrød i ansigtet - sådan ser makeupen i hvert fald ud), der venter på evig ungdom og Arrowsiths kærlighed. Muriel har dog testamenteret sin arv til den mentalt ustabile tvillingesøster Jenny (Barbara Steele med blond paryk), og nu er gode råd dyre. For at beholde laboratoriet, fangekælderen og villaen gifter Arrowsmith sig med Jenny, som stjernepsykopaten og Solange så forsøger at drive til vanvid med hallucinerende stoffer. Tingene går dog ikke helt som forventet: Arrowsmiths sadistiske begær efter den døde Muriel - der tilmed kunne lide straffen - spilles ud på Jenny, som begynder at drømme om Muriels genfærd og de makabre mord.

Nightmare Castle er udgivet af en mindre hær af selskaber. Uden tvivl fordi den er blevet public domain, og ingen har skyggen af rettigheder til filmen. Den billigste og kvantitetsmæssigt ringeste er på Treeline Films' Horror Classics 50 Movie Pack, der fordelt på 12 DVDer indeholder en række klassikere og absolutte bundskrabere i meget svingende kvalitet. Når man kan få film som White Zombie (1932), Carnival of Souls (1962), Maniac (1934), The Bat (1959) og Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922) - og naturligvis Nightmare Castle - kastet i nakken for en komplet latterlig pris, er det svært ikke at lade sig lokke af Treelines tilbud. Også selvom kvaliteten i visse tilfælde er lige til skraldespanden: Lydudfald, dårlige videooverførsler, hvor løbestriber kommer med, mudret lyd, så det stort set er umuligt at høre, hvad der bliver sagt, og mange andre sjuskefejl, der får filmene til at fremstå endnu mere usle, end de oprindeligt er tænkt. Mange af filmene er ude i bedre versioner, så man kan jo passende benytte Treelines billigsæt som en slags forsmag, og så købe nye udgaver af de bedste film.

Udgaven af Nightmare Castle i Treelines sæt er trukket fra en grim videokopi, men indeholder den syretortur, der skulle mangle i mange andre versioner af filmen. Der er dog alligevel tale om en dubbet og forkortet version, som løber 79 minutter, ligner lort og har et elendigt audiomix, der lyder som hørt med en pude bundet på hver side af hovedet. Alternativet er udgivelserne fra både Alpha Video (Titel: Nightmare Castle, 90 min, censureret, fullscreen og dubbet), Ventura (Titel: The Faceless Monster, 100 min., dubbed, letterboxed og angiveligt uklippet), St. Clair Entertainment Group (Titel: Nightmare Castle, dubbed, fullscreen og censureret), Madacy Entertainment (Titel: Nightmare Castle, 82 min., dubbed, fullscreen - findes også som dobbeltdisk med Jack Hills Track of the Vampire (1966)) og endelig Image Entertainments Euro Fiends from Beyond the Grave-bokssæt (Titel: The Faceless Monster, 100 min., angiveligt uklippet). Bottomline: Efter, hvad jeg kan læse mig frem til på nettet, skulle Ventura og Image Entertainments udgivelser være bedre end den her anmeldte, men jeg garanterer på ingen måde for kvaliteten. For information om Severin Films release af filmen se DVD-tjekket til højre for teksten.

Er man til eurohorror, sleaze og gotisk horror - især den italienske variant med et umiskendeligt exploitation touch - er der rigeligt af uoriginal små-creepy underholdning at komme efter i Mario Caianos lille gyserpotpourri. Undertegnede var i hvert fald fint underholdt. Desværre trækker kvaliteten af den anmeldte DVD kraftigt ned i helhedsindtrykket, men mon ikke en hæderlig version af filmen kunne hive en ekstra uncutkassette - af den særligt spindelvævsdækkede, torturfetichistiske og fangekælderlugtene slags - hjem?

Anmeldt version: Nightmare Castle. Dist.: Severin Films. DVD (R1 NTSC). Udgivelsesland: USA. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 104 min.
Nightmare Castle. Dist.: Severin Films. Medie: DVD (R1 NTSC). Udgivelsesland: USA. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 104 min.

Hurtigt, kyl fluks en ekstra uncutkassette (altså tre i alt) oven i min oprindelige vurdering af Mario Caianos slingrende, men ganske atmosfæriske og sært fornøjelige gotiske gyser Nightmare Castle fra 1965. Severin Films har nemlig været så flinke at udgive filmen på DVD (så vidt jeg ved første officielle release af filmen på DVD) i ganske nydelig kvalitet, så smid bare den gamle bootleg i lokummet og kast dig i stedet over denne udgave.

Selve filmen står nogenlunde. En anelse blød i billedet, hvilket jeg vil tro skyldes filmens fotografering og ikke en dårlig overførsel. Transferet er anamorfisk letterboxed 1,66:1 og lyden er i mono. Desværre er der ingen undertekster.

Bonusmaterialet består af to trailers til filmen og to nydelige interviews. Mario Caiano belyser produktionen i den 14 minutter lange interview-featurette "Black, White and Red", mens horrorgudinden Barbara Steele engagerende knalder anekdoter af i den 30 minutter lange "Barbara Steele Conversation".

Vang (juli 2009)