GIORNI DELL'IRA, I
Italien / Vesttyskland, 1968
Instruktion: Tonino Valerii
AKA: Day of Anger / Blood and Grit / Days of Wrath / Gunlaw / Der Tod Ritt Dienstags

Produktion: KG Divina Film / Sancrosiap / Corona
REVIEW af Jens Hollesen [01/08/05]

Den unge Scott (Gemma) er den lille bys lokumsspandsindsamler, fejedreng og prügelknabe. Men selvom det blaserte og selvretfærdige borgerskab nyder godt af hans tjenester og arbejdskraft, foragter og håner de ham, for han er hittebarn og opvokset på det lokale bordel. Alt bliver dog vendt på hovedet, da den aldrende gunslinger Talby (Van Cleef) gør sit indtog i byen. Han vinder den unge Scotts hjerte ved at vise ham respekt, og selvom han senere prøver at afvise den unge selvudnævnte protege, ender det dog med, at han tager Scott under sine beskyttende vinger. Under Talbys kyndige vejledning udvikler Scott sig hurtigt til en yderst raphåndet pistolero, og det borgerskab, der før foragtede ham, lærer hurtigt at frygte ham. Men samtidigt må den unge Scott træffe nogle helt afgørende valg, efterhånden som det viser sig, at Talbys intentioner ikke er helt rene, og at han ikke lader nogen stå i hans vej.

Day of Anger holder sig i ret høj grad til den form, som Sergio Leones For a Few Dollars More (1965) søsatte, og som fx Giulio Petronis Death Rides a Horse (1968) også er formet omkring: ung og gammel gunslinger mødes, og de slår sig, efter en vis indledningsvis modstand, sammen. Sammenarbejdet mellem de to er frugtbart, og de lærer at respektere hinanden, men på et tidspunkt må deres interesser kollidere. Men filmen har også paralleller til andre spaghetti-klassikere som fx Sergio Corbuccis Navajo Joe (1966) og Giulio Testis Django Kill (1967), idet det vilde vest synes at være befolket af lutter usympatiske personager: borgerskab er lig med løgnagtighed og moralsk råddenskab, og de eneste sympatiske personer er ”luderne og lommetyvene”, dvs. de få, der enten helt eller delvist står uden for samfundet.

Day of Anger er en uhyre velgennemarbejdet film i både store og små detaljer: kameraindstillinger, klipning, skuespil, musik der er tilpasset de enkelte karakterer – det hele går flot op i en stor og smuk helhed. Umiddelbart tåler den i det visuelle og tekniske sammenligning med de største spaghettiwesterns. Men i modsætning til førnævnte værker er Day of Anger dog alligevel lidt mere blåøjet og naiv i stilen, især hvis man sammenligner den med maestroerne Sergio Leones og Sergio Solimas westerns, som den ellers i scope og stil kan hamle op med. Den er mere regulært action-orienteret end Leones film og den sociale indignation noget mere naiv og anstillet end i Solimas film.

Et andet, og langt mindre væsentligt, kritikpunkt er det, at den indimellem roder sig lidt ud i noget decideret vrøvl. Der kører sådan et underligt våbenteknisk tema under det afgørende opgør, som hverken virker helt væsentligt og endnu mindre overbevisende. Og så er der en besynderlig duel til hesterygs, med gammeldags forladergeværer, som ikke kan have anden mening end at være visuel spektakulær (hvilket den for øvrigt også er!). Men her stopper kritikken, for Day of Anger er en rigtig god og superunderholdende western, som samtidigt er virkelig flot at se på. At instruktør Tonino Valerii kan sit kram, dokumenterede han i øvrigt også senere med film som My Name Is Nobody (1973) og den sært oversete, men helt fantastiske Massacre at Fort Holman (1972).

Billedet på Wild Easts udgivelse er ok, men ikke direkte imponerende, når man sammenligner med fx Blue Undergrounds Spaghetti-udgivelser, og indimellem gør lyden lidt knuder, men det er småting sat overfor det faktum, at en STOR spaghetti endelig er blevet tilgængelig for pøblen.

Anmeldt version: Der Tod ritt dienstags. Dist.: Arthaus/Kinowelt. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Tyskland. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 109 min.
Coveret fra den fremragende tyske udgivelse af Tonino Valeriis Day of Anger
Der Tod ritt dienstags. Dist.: Arthaus/Kinowelt. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Tyskland. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 109 min.