SUBCONSCIOUS CRUELTY
Canada, 1999
Instruktion: Karim Hussain
DK-titel: Subconscious Cruelty

Produktion: Infliction Films
REVIEW af Mikkel Svendstrup [01/04/05]

De hyper-æstetiserede mareridtsbilleder er Karim Husseins første forsøg i spillefilmslængde. Men Subconscious Cruelty ligger langt fra, hvad vi normalt forventer af spillefilmsformatet. Antologifilmen fungerer som en feberdrøms kollage af lyst, frygt, vrede og desperation. Efter en kort ouverture, hvor seeren opfordres til at jage rationaliteten bort og lade sig styre af instinkter, starter showet for alvor.

De tre overordnede episoder, filmen er bygget op af, behandler mandens destruktive og forstyrrede forhold til hans omverden fra forskellige vinkler. I første episode ”Human Larvae” inviteres vi ind i det sygeste bror-søster forhold, man kan forestille sig. Her giver mandens misundelse over kvindens evne til at give liv sig udslag i næsten ubærlige handlinger og skamfuld masturbation. Værst af alt er scenen, hvor manden med en hobbykniv skærer søsterens barn ihjel i selve fødselsøjeblikket og herefter triumferende tvinger hende til at se den døde, styrtblødende kødklump. Øv, for sytten, det kræver sit mandsmod at lade fjernbetjeningen ligge på bordet og holde øjnene åbne.

Anden akt, ”Rebirth”, befinder sig langt fra grusomhed og smålig ondskab. Narrativen er fuldstændig fraværende i afdækningen af en række hedenske ritualer. Ceremonien er en smuk, organisk og yderst seksuel tilbedelse og fejring af jorden og livet. Sidste akt, ”The Right Brain/Martyrdom”, byder på billeder af så obskur karakter, at indholdet i mavesækken vender sig, og kun stålsat vilje får seeren til at stå igennem. Her er vi vidner til en mishandling af de mandlige kønsorganer, der mest af alt vækker minder om krogscenerne i The Isle (2000) og Hellraiser (1987), her er det blot endnu grummere. Endvidere begaves vi med den lidende Jesus, der i stedet for at hænge på korset fortæres af lystne kvinder og tvinges til at indtage sit eget kød og blod. Det er altså barske sager, og ideen om forløsning gennem grænseoverskridelse føres igennem med sikker hånd – om forløsningen nås, kan kun den enkelte seer svare på, men det er forsøget værd.

Samtlige skuespillere er amatører, men det ses ikke. De spiller med en næsten Pasolinisk naturlighed og falder ubemærket ind i filmens rytme, og på intet tidspunkt falder de igennem. Valget af amatører er sikkert økonomisk betinget, og de fleste bare nogenlunde respektable skuespillere ville nok alligevel sætte spørgsmålstegn ved at skulle bolles i røven med en støvsuger!

Mit største ankepunkt er filmens voice over. Hussein vælger at vise alle vederstyggelighederne uden undtagelse, og han behøver derfor i mine øjne ikke at forklare (bortforklare) dem. Filmen ville uden tvivl virke endnu stærkere, hvis billederne og musikken fik lov at stå på egene ben uden Husseins lommefilosofiske ævl.

Subconscious Cruelty er en flot film, selvom det er svært at udstå ulækkerhederne. Kompositionerne er ikke altid helt skarpe, og debutantens iver mærkes i de af og til lidt for smarte kamerature. Men det er småting, generelt fremstår filmens visuelle side godt og velafbalanceret. Lydsiden kan velsagtens kategoriseres som opfindsom. Teruhiko Suzukis score består af decideret industriel larm, som vi kender det fra bl.a. Lynch-filmene Eraserhead (1977) og Elefantmanden (1980). Men der er også mange spændende reminiscenser af både klassisk, new age, asiatiske toner og heavy metal.

Sådan skal en DVD-udgivelse skæres! Sazuma.com er virkelig gået til makronerne med denne udgivelse. Kassen, der indeholder de 2 gyldne skiver, er en lækker oversized papboks med flot og gennemarbejdet artwork. Udover skiverne indeholder boksen et velskrevet og oplysende essay kaldet ”Transgression and Redemption” af Marcus Stiglegger (doktor ved det filmvidenskabelige fakultet på Universitet i Mainz). Filmen præsenteres for første gang på hjemmevideo i en uklippet og ucensureret udgave, der er personligt godkendt af både instruktør og producer (den tidligere japanske DVD er sløret i mange sekvenser). På billedfronten får man valgmuligheden mellem en open-matte præsentation og en letterboxed 1.66:1 version, begge er godkendt af instruktøren. Personligt finder jeg, at filmen fungerer klart bedst i letterbox-versionen.

Sammen med Cannibal Ferox indgår Subconscious Cruelty i Sazuma.com's Ultrabit-serie, og bitraten ligger da også på hele 9,17mb/s, hvilket er ekstremt tæt på mediets grænse. Billedet er i begge versioner knivskarpt, men det er desværre ikke en progressiv overførsel. På lydsiden får man valget mellem et remastered Dolby Digital 5.1-spor og filmens originale stereospor, der selvsagt er at foretrække. Det meget omfattende ekstramateriale er i det store hele at finde på udgivelsens anden skive. Dog indeholder filmskiven en trailer og en lidt overfladisk introduktion til filmen af en ret overgearet Karim Hussain (er manden på speed?) fra januar 2005.

På disc 2 finder man den 77 minutter lange 'making of'-dokumentar A Subconscious Cruelty Christmas, comic strips, et galleri og et uudgivet lydspor. Men her stopper festen ikke, der bydes også på Mitch Davis-kortfilmen Divided into Zero i en flot udgave. Davis introducerer selv filmen, og vi får også dens trailer. Endvidere er Karim Hussains og Julien Fonfredes kortfilm La Derniere Voix inkluderet.

Sazuma.com har smidt en seriøs kandidat til årets DVD på markedet. Filmen er ekstrem, smuk, poetisk, ulækker, frastødende, tiltrækkende, grænseoverskridende og ikke mindst helt og aldeles kompromisløs. DVDen er af flot, flot kvalitet med masser af interessant ekstramateriale, og selv indpakningen er blæret. Subconcious Cruelty er en 'enten-eller' film. Undertegnede lod sig suge ind i drømmeuniverset, og der uddeles herfor med stor fornøjelse 4 velfortjente kassetter til filmen herfra. Der havde været 5 at hente, hvis manden dog bare havde holdt mund.

Anmeldt version: Subconscious Cruelty: Collector's 2 Disc Edition. Dist.: Another World Entertainment. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Full screen. Spilletid: 80 min.
Subconscious Cruelty: Collector's 2 Disc Edition. Dist.: Another World Entertainment. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Full screen. Spilletid: 80 min.

Karim Hussains tabu transcenderende ’chok-på-chok’-film Subconscious Cruelty er landet på flot dansk dobbelt dvd takket være AWE. Så der er nu rig mulighed for at nye denne ekstremitet i OAR 1.33:1 med tilhørende originalt stereospor.

Ekstramaterialet består udover et kommentarspor med den jævnt overgearede Hussain af en 77 minutter lang making-of-dokumentar, en række slettede scener, et fotogalleri samt et AWE trailershow og trailere til Hussains andre film The Beautiful Beast og Ascension.

Anbefalet filmens noget studentikose voice over til trods!

Mikkel Svendstrup (Juni 2008)