Italien, 1987
Instruktion: Michele Soavi
DK-titel: Bloody Bird
AKA: Stage Fright / StageFright: Aquarius / Sound Stage Massacre / Stagefright

Produktion: Filmirage S.r.l. / DMV Distribuzione
REVIEW af Kasper Heftholm Kristensen [01/01/98]

Denne slasher er udgivet på dansk video under titlen Bloody Bird tilbage i 80'erne. Og her har vi endnu et eksempel på, hvordan der bag et grimt cover og en åndsvag dansk titel kan gemme sig en lille perle af en slasher. Bloody Bird er instrueret af italieneren Soavi, som senere har instrueret La Chiesa (1989), La Setta (1990) og Dellamorte, Dellamore (1994). Han har desuden været 2. instruktør på Terry Gilliams Verdens største løgnhals (The Adventures of Baron von Munchhausen, 1988) og Dario Argentos Terror at the Opera (Opera, 1987) og haft småroller i et par splatterfilm (f.eks Lamberto Bavas Demons som manden med sølvmasken). I dag regnes han som en af de store italienske splatterinstruktører i fold med Argento, Fulci, Bava, Deodato og andet godtfolk. Og efter min mening, så er han måske den bedste af dem alle.

Historien i Bloody Bird er lam og går som følger: Under prøverne på en musical slipper en flygtet seriemorder ind og forklæder sig som en stor pipfugl. Han er skør og begynder derfor at dræbe hele forestillingens rolleliste.

Det var altså plottet, og skuespillerne spiller mildt sagt dårligt eller decideret elendigt. Det er altså ikke her, filmen tager kegler, men det gør den derimod på andre områder. For filmen er faktisk ganske velinstrueret rent visuelt og teknisk. Soavi har virkelig sans for at iscenesætte brutale mord på film, og det er stort set disse mord, som udgør filmen. Og så er mordene tilmed sleazy og blodige nok til at tilfredstille selv de mest forhærdede splatterfans. Ja, faktisk så er filmen blandt de blodigste slashere, jeg har set. Der bliver boret, hakket og savet mere end i et afsnit af Godt begyndt, og jeg indrømmer, at det er sygt, men underholdende. Den er med andre ord, for at bruge et citat fra The Official Splatter Movie Guides omtale af Argentos Phenomena (1984): "..fun in a brain-damaged fashion".

Anmeldt version: StageFright. Dist.: Another World Entertainment. DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 90 min.
StageFright. Dist.: Another World Entertainment. Medie: DVD (R2 PAL). Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 90 min.

Så er fjerde skive i Another World Entertainments giallo-serie på gaden. Michele Soavi har vi savnet på det danske DVD-marked, og det råder AWE-drengene nu heldigvis bod på med udgivelsen af den fremragende slashergyser StageFright, som ikke alene giver os mulighed for at nyde en god whodunnit, men også serverer et af 80'ernes bedste kædesavsmord... kombineret med hovedafhugning med økse. Nice!

Som altid med AWE er kvaliteten upåklagelig. Filmen står flot, uden unaturlig skarphed og med flotte farver. I øvrigt i to versioner, anamorfisk lbx. (1,78:1) for dem med widescreen-tv, samt fullframe open matte (1,33:1) for dem med et godt gammeldags fjernsyn. Lydsporet er i Dolby 5.1 og 2.0 og underteksterne fås på dansk, norsk, finsk og svensk.

Det lidt tynde bonusmateriale består af en biograftrailer, still-slideshow, tekstinterview med John Morghen samt en Michele Soavi-filmografi.

Caspar Vang (maj 2008)