WATERWORLD
USA, 1995
Instruktion: Kevin Reynolds
DK-titel: Waterworld

Produktion: Universal Pictures
REVIEW af Kasper Bøg [01/01/98]

Historien om den muterede havmand "the Mariner" (Kevin Costner med svømmehud og gæller ), der sejler rundt i et postapokalyptisk vandland, på en kæmpe trimaran, med mekaniske gadgets, der kunne gøre selv Batman misundelig, er ikke blevet så ringe som en hysterisk pressehetz ihærdigt forsøgte at gøre den til allerede inden filmen var færdigindspillet. På trods af et væld af forhindringer, lige fra skænderier mellem Costner og instruktøren Kevin Reynolds til problemer med at filme på det gigantiske set og blæsevejr der gav alle søsyge, er der kommet en ganske vellykket actionfilm ud af alle anstrengelserne.

I det 21. århundrede har overophedning af jorden ( ozonlaget er hullet som en si )medført at alt fastland er blevet oversvømmet, så de få overlevende mennesker må leve i små flydende byer, kaldet atoller. Her kæmper de en stædig, men hård kamp for at genoprette en form for civilisation, men må konstant se deres gode intentioner saboteret af en flok yderst destruktive pirater "the Smokers", der holder til på en gammel rusten supertanker, fyldt med cigaretter til piraterne og brændstof til deres motorbåde.
"The Mariner" (Kevin Costner) er en Mad Max-lignende ( i det hele taget minder handlingsforløbet meget om det i Mad Max II ) sømand, der sælger noget så dyrebart som jord, til atollernes beboere. Den høje kurs jord står i skyldes at det underbygger menneskenes drømme og håb om at det mytiske "Dryland" eksisterer. "The Mariner" er netop ved at blive lynchet på grund af sine mutationer, af en flok atolbeboere, da "the Smokers", anført af "the Deacon" (Dennis Hopper) angriber stedet og begynder at massakrere beboerne. Han undslipper naturligvis og det i selskab med en lille pige Enola (Tina Majorino) og hendes plejemor Helen (Jeanne Tripplehorn). Pigen har en mystisk tatovering på ryggen, der angiveligt skulle vise vejen til "Dryland" og da "the Smokers", ligesom alle andre, frygteligt gerne vil finde "Dryland" indledes straks en vild jagt på trekløveret på trimaranen.

Waterworld underholder bravt med flotte kampscener og fantastiske kulisser ( dog med undtagelse af nogle alt for ringe undervands-bluescreen optagelser ) uden dog at overraske. Historien er forudsigelig, men ganske fornøjelig. Kevin Costner har jeg aldrig været den store tilhænger af og hans indsats i filmen ændrer da heller ikke stort på min opfattelse af manden, men det gør nu ikke så meget. Han fungerer udmærket som den ensomme vandmand, uden dog at imponere. Til gengæld er Dennis Hopper ikke uventet filmens største aktiv, som skurkenes leder "the Deacon". Hans, måske lidt for ofte sete, overspillede psykopatiske badguy tilfører filmen en dejlig selvironisk distance, der hæver den over det jævne og forhindrer at filmen tager sig selv for højtideligt. I det hele taget kan man ikke undgå at more sig i selskab med "the Smokers", der repræsenterer alt hvad der så meget som tangerer moralsk og politisk ukorrekthed. De ryger, drikker, bander, sviner og myrder i en herlig uendelighed, på vej mod deres uundgåelige undergang. Det er næsten umuligt for dem ikke at underholde.
Waterworld er en visuelt flot film, kulisserne ved atollet og den gamle supertanker er intet mindre end fantastiske, der med imponerende effekter og et væld af de utroligste Ole Opfinder-maskiner, byder på en gang god og bundsolid action-underholdning. Det kræver ikke de store hjernevindinger at følge med i den, men det er til gengæld to timers herlig tomgang at sætte de små grå i.

Anmeldt version: Waterworld. Dist.: Universal. HD-DVD. Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 135 min.
Waterworld. Dist.: Universal. Medie: HD-DVD. Udgivelsesland: Danmark. Format: Anamorf letterbox. Spilletid: 135 min.

Man kan sige meget skidt om Kevin Costner braget Waterworld, der i sin tid kostede mere at producere end et mellemstort afrikansk lands bruttonationalprodukt. Men flot er den, og filmens episke scener på havet kommer virkelig til deres ret på Universals nye fornemme HD-DVD udgivelse.

HD-DVD-udgaven af Waterworld præsenteres i OAR 1.85:1 i en fin 1080p overførsel, der både farve- og skarphedsmæssigt slår alle tidligere udgivelser med flere længder. Vandet ser usandsynlig godt ud i høj opløsning, og det eneste man egentlig kan kritisere er, at det anvendte kildeprint ikke er i helt perfekt stand. Enkelte scener er en anelse bløde, og der er lidt skidt på printet af og til. Det er heldigvis ikke noget der ødelægger det gode helhedsindtryk af præsentationen. Lydsporet er et ganske kompetent Dolby Digital Plus spor med masser af dynamik og brug af surround kanalerne. Det storslåede score nyder ligeledes godt af HD-DVD-mediets overlegne lyd.

Ekstramateriale skal man kigge langt efter, der er nemlig absolut intet på denne udgivelse. Det var der heller ikke på de tidligere DVD udgivelser, så man har ikke haft noget at lægge på, og interessen for at producere nyt materiale til Mad Max på vandski filmen har næppe været tilstede. Er man fan af filmen, så er det bare at kridte skoene og komme af sted. Gensynet var dog for altid skeptisk anlagte undertegnede også ganske positivt grundet de nu utroligt flotte scener til søs.

Mikkel Svendstrup (November 2007)