FRA MISSER TIL KÆPHØJE MÆND
Verdens 25 Hotteste Pornostjerner
Nicolas Barbano; 114 p. S/H m. farveomslag, Paperback. Vejl. pris. 149,-
(1999 - Rosinante) - ISBN: 87-7357-961-0
Forlaget Rosinantes serie af små bøger om verdens bedste dit-og-dat, har budt på så unødvendige titler som Bo Green Jensen opremsning af selvfølgeligheder i Verdens 25 Bedste Film, og Rikke Schubarts Verdens 25 bedste horrorfilm, der måske nok er mere relevant, men desværre så fyldt med fatale fejl, at man umuligt kan tage den alvorligt. Anderledes interessant er derimod Nicolas Barbanos Verdens 25 Hotteste Pornostjerner.

Allerede titlens ordvalg indikerer Barbanos afdæmpede, omend dybt engagerede og seriøse forhold til genren: naturligvis kan man ikke bedømme pornostjernes kvalitet ud fra andet end hvor "hotte" de er, dette er naturligvis pornoens inderste væsen, hvad forfatteren aldrig forsøger at løbe fra. Nicolas Barbano er vel nok en af de danske filmkritikere og skribenter der har været mest omkring indenfor filmene, hvor han har skrevet om alt fra mainstream, over porno, horror og exploitation til arthouse, for bl.a. tv-programmet Bogart. Derudover har han siden sine unge års skriblerier for bl.a. Inferno, aldrig svigtet det seriøse forsvar af de ugleset genrer, og har derfor været at finde jævnligt i debatten omkring eksempelvis pornografi, ligesom han aldrig har følt sig for fin til at arbejde for magasiner som PS og Ugens Rapport.

Bogens stjerner, der hver har fået ca. 2-5 sider, spænder vidt fra selvfølgeligheder som John Holmes, Jamie Gillis og Linda Lovelace, til de mere kuriøse som franske Brigitte Lahaie, som eurotrash-connaisseurs vil kende fra Jean Rollins vampyrfilm, og som en lille bonus: Sylvester Stalone. Herefter følger et kort afsnit om Danmarks lille skare af pornoberømtheder (eller mangel på samme), der udover ægte stjerner som Porno-Lasse og Katja Kean, også byder på mere tvivlsomme talenter som Dorthe Damsgaard, og den groteske, men evigt underholdende ornepige, Bodil. Bogens udgangspunkt i aktørerne, i stedet for filmene, er helt naturlig når der behandles en genre hvor disse stadig er de ultimative salgsobjekter, med instruktører m.m. helt i baggrunden, for andre end kendere.

Bogens tone er seriøs, uden dog at være prætentiøs, for Barbano er tydeligvis klar over at fordi man tager en genre alvorligt, er det ikke nødvendigt at forsøge at gøre den til mere end den er. Ligesom han holder sig befriende fra at ville forsvare genren, her er tale om en bog for de åbensindede og interesserede, men ikke for dem der ønsker potensdræbende afhandlinger om pornografiens mandschauvinistiske kvindesyn, eller branchens mange sørgelige skæbner. Som forfatteren selv indleder bogen: "jeg synes porno er sjovt.", er der lagt op til en bog for dem der har lyst til at SE porno, ikke for dem der vil behandle det teoretisk. Dette betyder dog ikke at bogen afholder sig fra at kvalitetsbedømme de enkelte film, men alt er betragtet med genrens særegne præmisser som basis.

Og så er bogen underholdende, fyldt med sjove og bizarre anekdoter, både fra forfatterens eget liv, eksempelvis fortæller han om hvorledes den ellers så pæne ungdomstv-vært, Jakob Stegelman, forærede ham Pornogyseren Mummy Dearest i fødselsdagsgave, men også fra stjernernes egne liv. Her er især Jamie Gillis historier ikke for sarte sjæle.

Eneste kritikpunkt er en gennemgående mangel på danske titler. Pornobranchen, især i Danmark, er fyldt med distributører der er bedøvende ligeglade med filmenes bagmænd, og det kan derfor ofte være svært at finde klassiske pornofilm på hylderne, og spørger man, som Barbano også nævner, bliver man mødt af overraskede, men uvidende ekspedienter. Dernæst er det måske et generelt problem, at mange af de såkaldte 'klassiske' titler, desværre tit er mere interessante at læse om end at se. Bare endnu en god grund til at købe bogen.

Ovesen (januar 2002)

Nicolas oplyser Uncut-redaktionen om at mange af biografierne fra bogen findes i updatede og mere saftigt illustrerede versioner på www.side6.dk/barbano. Læsere, der ikke har fået stillet deres lyster eller nysgerrighed med bogen (eller er sultne efter mere) er hermed opfordret til at besøge siden. God fornøjelse.