HVEM ER STÆRKEST, CAESAR ELLER CAPTAIN AMERICA?
Obskuriøst #2, Februar 2002
Red. Henrik Larsen
Vejl. Pris: 30,-, 16 sider, A4 farve
Da redaktør Henrik Larsen i efteråret 2001 udgav første nr. af Obskuriøst havde jeg ikke ventet en udgivelsesfrekvens der lå meget over hvad man er vant til på det danske (ekspanderende) fanzinemarked, men der er tryk på, på djævleøen, så må man håbe tempoet fortsætter.
Første nr. var ekstremt alsidigt og præget af lange og velskrevne artikler, om alt fra superhelte film og litteratur til nostalgiske beretninger fra en videomans hverdag. Nyeste nr. er bestemt ligeså velskrevet, men dog noget mere målrettet med to artikler om peplum. En om Cameron Mitchel, velskrevet af Graham Rix, og en kortere af redaktøren selv omhandlende peplumfilmens afløber: vikingefilmene. Førstnævnte er, som meget andet af bladets materiale, på engelsk (helt nøjagtigt 7 1/2 sider), hvad der i mine øjne virker mærkeligt inkonsekvent, for hvem er helt nøjagtigt målgruppen? Ikke at jeg ikke har lært engelsk i den frygtelige folkeskole der stjal min barndom, men det virker en anelse, skal vi sige skizofrent.

Derudover har Stay Sick! redaktør, Jack J. afset tid til at forfatte to artikler/anmeldelser. En om en obskur (selvfølgelig...) japansk superhelteproduktion, Midnats Fantomet, samt en om tegneserien Starlord. Begge i samme løsslupne, men informative og velskrevne stil, der gør Jacks skriblerier til en sikker træffer, med maksimal underholdningsværdi. Det ser i det hele taget ud til at Stay Sick! og Obskuriøst har indgået en eller anden form for symbiose, således medvirker de to redaktører i hinandens blade, citere gerne hinanden, og Obskuriøst har lånt Stay Sicks! punchline, der i lettere omskrevet form lyder: "Djævleøens eneste psykotroniske filmblad i farver!", ligesom Stay Sicks er blevet ændret fra "Djævleøens eneste..." til "Djævleøens bedste...". Lidt interessant eftersom de to blade tilsyneladende udgjorde to modpoler på den danske filmfanzinescene, med Obskuriøst som det prangende og farverigt perfektionistisk gennemførte på den ene side og Jack J. som den evigt kompromisløse og nådesløse kloakrotte i sort/hvid på den anden side, men det vidner vel bare om hvad vi andre har vidst i lang tid: filmnørder/fans/freax, whatever, er meget rare og åbensindede mennesker, nemlig!

Ayman kole fortsætter stilen fra første nr. med endnu en anmeldelse af en titel fra det, sikkert overvældende, marked af tyrkiske superheltefilm. Som sidst føles det lidt underligt at læse om film man sikkert aldrig før at se, med mindre man går sin lokale kioskejer/grønthandler på klingen og får ham til at skaffe dem, og som man i bedste fald bare ikke forstår, men underholdende og velskrevet uden tvivl, også denne gang uoversat.
Også superhelte er emnet for artiklen Supermen, Superguys... Whats the difference?, der dog forekommer mærkeligt indholdsløs, sin længde til trods. Der er nærmest tale om en slags snakken frem og tilbage mellem Ayman Kole og Larsen, og man sidder tilbage med en følelse af hverken at være blevet klogere, eller nysgerrigere. Det samme gør sig gældende for den noget længere artikel No horrorfilms, we're German!, der fremstår som to en halv sides snik-snak mellem Henrik Larsen og Harald Gruenberger. Meningen er tilsyneladende at afdække 60'ernes filmproduktion i Tyskland, men måske fordi Gruenberger, som han selv siger indledningsvis, ikke er specielt klog på området kommer artiklen ligesom ikke ud af stedet, og fremstår mest som et stykke research, der burde være blevet liggende på redaktørens computer.

Derudover bruges lidt spalteplads på at rette et par fejl fra første nr., samt to halvsides anmeldelser af Stay Sick! #3, og KLF singlen What Time is Love? Sidstnævnte beskrives som "...halvfemsernes svar på Manowar!" Øh, javel...?
Fælles for alle artiklerne er at de (uden stillingtagen til indholdet) er yderst velskrevne, og til dels dybdegående, især Larsen selv virker til at have et godt forhold til tasterne. Største kritikpunkt er bestemt layoutet, der af uvisse årsager (forhastet færdiggørelse?) ikke når nr. 1 til sokkeholderne. Her er flere sider uden billeder overhovedet, hvad der kan gøre læsningen af de tætskrevne til en lidt tung omgang, og de billeder der er virker mærkeligt tilfældigt placerede. En skam, da Obskuriøst som det eneste filmfanzine i Danmark har et virkeligt flot tryk til at understøtte et godt layout.

Ovesen (februar 2002)

Bladet kan erhverves i tegneserieforretningen Fantask (I København) eller ved henvendelse til redaktøren: Henrik Larsen, Johan Kellersvej 37, 2. tv. 2450 København SV.