ONKEL MORFAR FORTÆLLER OM VIDEOFILM
Obskuriøst #1, november 2001
Red. Henrik Larsen
Vejl. Pris: 30,-, 16 sider, A4 farve
Ikke nok med at Danmark har (gen)rejst sig som filmnation, med bla. dogme-film og flyskræk (forstå det hvem der kan), også i den mørke undergrund bobler det af liv, og det i en grad der ikke er set i lang tid. Henrik Larsens nye publikation, Obskuriøst er således i skrivende stund det fjerde (medregnet Mondo Franko, hvorom Henrik i lederen udspreder rygter om et #3, vi både håber og frygter...) filmfanzine i DK, og dertil kommer naturligvis overstuderede og halvsnobbede publikationer som Sentura og Kosmorama, blade jeg sjældent læser, da artiklerne er for lange til at kunne nås under et toiletbesøg.

Henrik har markeret sig som fanzineskribent for både Stay Sick!, Mondo Franko samt Absurd, hvori han gerne har forsøgt at overbevise skeptiske læsere om at svedige muskelmænd i sandaler er sagen. Man kunne derfor have ventet et helt blad dedikeret til peplum, og det gør måske bladets brede desto mere overraskende. I den henseende kan obskuriøst minde lidt om Stay Sick!, der ligeledes tillader sig at surfe lidt rundt i den herligt psykotroniske underskov af mærkværdigheder der heldigvis findes indenfor både litteratur, tegneserier og ikke mindst film.

Bladet indledes med to erindringsartikler fra dengang videofilm var lig med porno, splatter, krig og karate, kort sagt: fra før verden gik af lave! Den første, "En videomans erindringer" af Heine Sørensen er herlig læsning, af den simple grund at manden er ved at koge over af gode historier, om kristne-junkier, piratudlejning, samt masser af herlige danske titler, fra de danske "undersætteres" skatkammer. Hans børnebørn vil ikke kede sig, for bedstefar har virkelig de gode historier på lager. Den næste artikel "Bagom filmbranchen" af Palle Brahe, er måske ikke helt så overgearet, men udmærker sig så til gengæld ved at være skrevet af en med virkelig baggrundsviden, tænk engang, han var med til at designe det Queruak cover jeg har stående på min reol! (den er iøvrigt fra Video International, Jack...).

"Psykopater i pyjamas", lyder grangiveligt som noget fra Mondo Franko redaktøren og Bloody Darlings skribenten, Frank Brahes hverdag, og det er det minsandten også! Han har nemlig skrevet en artikel om Supermans onde fætre, de rigtigt syrede superhelte, som Pumaman og Superargo. Og har man ikke fået nok af dårlige forklædninger her, kan man heldigvis fortsætte med Nils "Macho" Markwardsens glimrende artikel om Zorro film.

Derudover, byder bladet på en anmeldelse af den temmeligt kitchede tyrkiske fci-fi film, The Man Who Saved The World, en film der desværre ikke er tilgængelig i en engelsksproget udgave, hvilket er lidt af en skam, da den lyder som et sandt trash-mesterværk. Der afsluttes med en artikel om Doc savage serien, der desværre ikke kommer rigtig bagom emnet, samt redaktørens egen artikel om den obskure amerikanske tegneserie Space Family Robinson, tilsat underholdende anekdoter fra hans tilværelse som samler.

Alt i alt fremstår Obskuriøst som meget helstøbt (på sin egen særegne måde), på trods af den store spredning. Især pgra. de lange artikler, der er en rar afveksling fra de ultra korte anmeldelser fanzines tit har det med at indeholde, samt et helstøbt layout, der dog også fremstår en anelse fantasiforladt. Det tilgives dog nemt, da det supplerende billedmateriale er både i farver samt rigtig flot opløsning (nam, nam....)

Eneste væsentlige kritikpunkter må være det beskedne sideantal, 16 sider er altså FOR tyndt, og ihvertfald slet ikke nok til at de manglende klips i ryggen kan undskyldes! Således faldt min egen udgave fra hinanden flere gange under lokumslæsningen, man risikerer jo ildelugtende pletter på den måde! Dernæst, der må da være lidt flere læsere end de halvtreds bladet er trykt til, eller hva, måske det skal være "collectors item" på linje med et par rene sokker i Nils skab?

Ovesen November 2001

Debut nummeret af det danske fanzine Obskuriøst. Bladet kan erhverves gennem redaktør Henrik Larsen, Johan Kellersvej 37, 2 tv., 2450 Kbh. SVog i den Københavnske tegneserieforretning Fantask.