SNUFF, MONDO og DEATH FILM
Killing for Culture
David Kerekes & David Slater; 284 p. S/H m. farveomslag. Vejl. pris. US-dollars 19.95
(1998 (first published 1994) - Creation Books) - ISBN: 1-871592-20-8

Der har længe hersket tvivl om de såkaldte snuff films eksistens. Medierne postulerer gang på gang at lovhåndhævere har pågrebet individer og kriminelle med snuff materiale og er dog ude af stand til at fremlægge håndgribeligt bevismateriale for disse films autenticitet. Men myter sælger aviser og myten om snuff filmens eksistens lever i bedste velgående gennem formiddagspressens underlødige udgydelser. David Kerekes og David Slaters bog Killing for Culture, prøver at afdække det terræn, hvori snuff-filmen konstant afføder nye myter straks efter de gamles aflivning. Men bogen handler ikke kun om snuff film. Den afdækker den post-moderne kulturs fascination af at se et menneskes død portræteret på film - et begivenhed vi gennem vores lammende forbrugerisme kun kan forestille os hvis den forinden er blevet iscenesat på film. Det være sig iscenesat, dokumentarisk, eller som en blanding af forskellige virkelighedslag, hvor udgangs punktet er menneskets død eller forarmelse, fanget af kameralinsen - ikke ulig det utal af mondo programmer som de fleste underlødige tv-stationer sender mindst én af.
Bogen gennemgår beslægtede genrer, forklarer forskellene mellem mondo cinema og snuff, to genrer som ofte bliver forvekslede med hinanden. Den slutter, fornuftigt nok, at snuff-film genren er en moderne selvforstærkende myte, hvorefter den går i dybden med de enkelte værker som har skabt denne myte, f.eks. den berygtede Guinea Pig film serie. Gennem bogens kapitler, bliver en lang række film dissekeret og analyseret, hvor udgangspunktet for de fleste film er deres autenticitet - er det vi ser på skærmen/lærredet ægte, ikke som iscenesættelse eller forfalsket virkelighed, men som uredigeret, utilrettelagt rå realisme - som tilfældigt eller knap så tilfældigt er blevet fanget af kameraets linse.

Bogen er delt op i tre gennem-illustrede (production-stills, posters, lobbycards etc.) hovedafsnit som behandler hver deres aspekt af menneskets død på film fanget af kameraet:
1): Feature Film, som gennemgår mere eller mindre suspekte og exploitative, men strengt iscenesatte og fiktive spillefilm som Michael Findlays Slaughter (Snuff/American cannibale) (71/76), Michael Powells Peeping Tom (60), D'Amatos Emanuelle in America (76), Victor Janos' Last House on Dead End Street (7?), Paul Schraders Hardcore (78), Deodatos Cannibal Holocaust (79), Cronenbergs Videodrome (82) etc.
2): Mondo film, som gennemgår chok-dokumentar genren film for film med dybdeborende analyser af film som Jacopettis Mondo Cane (62) og Mondo Pazzo (Mondo Cane 2) (63), Marcellinis Taboos of the World (63), R.L. Frosts Mondo Freudo (66) og Mondo Bizarro (66), Castiglioni og Guerrasios Mondo Magic (75), Rolf Olsens Shocking Asia (80), Scattinis Sweden - Heaven and Hell (68), Le Cilaires Faces of Death (79), Renans Killing of America (81) etc. med særlig opmærksomhed rettet mod dødsfald i disse film.
3): Death Film, som gennemgår suspekte undergrundsfilm lige fra de medie og genre overskridende S.P.K.s obduktionsfilm, G.G.Allins chok-acts, de før nævnte Guinea Pig film, Men Behind the Sun og al den retslige polemik disse film har medført. Herefter gennemgår bogen mediernes lukrative behandling af myten og runder af med informative noter og en alfabetisk filmoversigt over nævnte film.

Killing for Culture er ikke bare en af Creation Books mest velskrevne bøger, men en af de mest interessant jeg nogensinde har læst om film, og inspiration til mange timers mere eller mindre berigende, men aldrig uinteressant film kiggeri. Et must til en hver seriøs filmnarkomans hjemmebibliotek.

Vang (april 2000)