DET ULTIMATIVE SCI-FI-OPSLAGSVÆRK
Aurum Film Encyclopedia, the - Science Fiction
Ed. Phil Hardy; 512 p. S/H, Paperback. Vejl. pris. 352,-
(1996 - Aurum Press) - ISBN: 1-85410-382-2
Der kan ikke herske nogen tvivl om at The Aurum Film Encyclopedia - Science Fiction (AFESF herefter) ganske enkelt er et af de mest perfekte og uundværlige opslagsværk om genren som nogensinde har nået boghylderne. Selv om der er skrevet mange glimrende bøger om genren og de enkelte film, som ganske vist er mere dybdeborende, og udgivet mere end en håndfuld opslagsværker, kombinerer AFESF disse kvaliteter til et leksikalt opslagsværk, der ikke kun røber en enorm indsigt og viden om genren, fra forfatterne Denis Gifford, Anthony Masters, Kim Newman, Paul Taylor og Paul Willemen, men også et enormt benarbejde fra redaktør Phil Hardy, der har inkluderet de mest umulige og fantastiske film man kan forestille sig. Således er alt fra de mest suspekte undergrundsfilm til de store genre klassikere repræsenteret i dette bredt omfavnende værk.

Bogen favner bredt. Fra Lumière brødrenes Charcuterie Méchanique (1895) til Ngozi Onwurahs Welcome II the Terrordome (1994). Der er 2 - 5 anmeldelser pr. side, akkompagneret af 1-2 sort/hvid productionstills i meget god kvalitet. Filmanmeldelserne er delt ind i 9 kapitler, som hver dækker omkring 10 år i science fiction filmens historie. Inden for hvert år er filmene opstillet alfabetisk, og hvert årti indledes med en gennemgang af tidens strømninger og tendenser inden for genren, en gennemgang af de vigtigste værker for perioden og de mest indflydelsesrige instruktører. Bogen indledes med en gennemgang af selve genren historie og grænser og slutter med All-Time Science Fiction Rental Champs, Critic' Top Ten, Science Fiction Oscars, Select Biography med forslag til yderligere fordybelse. Og naturligvis et indeks som giver én mulighed for at finde enkelte titler i bogen.

Indholdet i de enkelte anmeldelser dækker det mest oplagte (instruktør, AKA's, manuskript etc.) og kritikken varierer fra auteur kritik, tematisk, psykoanalytisk eller stilmæssigt orienteret analyse. De enkelte film (omkring 1550 stk.) er langt bedre dækket end man turde forlange af et opslagsværk og de fleste anmeldelser er faktisk små mini-essays, der belyser interessante tematiske detaljer, beslægtede film eller instruktørens repræsentative værker og inspirerer til videre læsning om de mere roste film. Naturligvis er jeg langt fra enig, med forfatterne i de fleste omtaler af film, men de argumenterer for deres synspunkter og kritik, og det subjektive synspunkt, ender med at blive én af bogens største kvaliteter. Geografisk begrænser bogen sig ikke kun til USA, men når fra Danmark til Rusland i et flot forsøg på at dække så bredt som muligt, ligesom bogen også kvantitativt dækker stumfilm perioden ligeså grundigt som de senere år af genrens historie.

AFESF favner bredt, men bibeholder overblik og skifter behændigt fra det bredere indtryk af tidens tendenser og socio-kulturelle påvirkninger, til fokuseret kritik og analyse af den enkelte film. Kombineret med søsterværket The Aurum Film Encyclopedia - Horror, er dette et uundværligt, inspirerende, oplysende, intelligent og kompetent værk til at supplere samlingen eller lægge et solidt fundament. Under alle omstændigheder bøger som enhver filmfreaks filmbibliotek ikke burde være foruden.

Vang (marts 2000)