ALLE HORROR-ENCYKLOPÆDIERS STORE MODER
Aurum Film Encyclopedia, the - Horror
Ed. Phil Hardy; 496 p. S/H, Paperback. Vejl. pris. 352,-
(1996 - Aurum Press) - ISBN: 1-85410-384-9
Første gang man står med Phil Hardys mammut værk mellem hænderne, rammer ens hage brystkassen i bar overvældelse over bogens fysiske vægt og hårene i nakken rejser dig i ærefrygt over forventningerne til dette solide skræk og gys opslagsværk. Kan dette virkelig være encyklopædien som alle horror entusiaster har ventet på og har ligget søvnløse i håbet om? Ja, og mere til. The Aurum Film Encyclopedia - Horror (AFEH herfra) indfrier alle forventninger og efterlader læseren med hagen på gulvet.
Det første spørgsmål som nager én er hvorledes det er menneskeligt muligt for fire mennesker (Phil Hardy, Tom Milne, Kim Newman og Paul Willemen) at strikke et så perfekt værk sammen. Spørgsmålet er oplagt, for ikke alene oser AFEH langt værk af perfektionisme, nærmest sygelig gennemarbejdet research, kærlighed til mediet, men også af overblik og en analytisk indsigt som er helt uhørt for korte filmanmeldelser. Svaret er nok at de fire herrer er uhyrligt velbevandrede i horrorgenren og kort og præcist kan formidle et overordnet indtryk, af den enkelte films forbindelse til genremæssige tendenser, intertekstuelle forbindelser til andre film og en evt. tematik hos instruktøren, samtidig med at han giver et klart indtryk af hans personlige (subjektive) holdning til den enkelte film (minianalyse til genrens vigtigere værker), som man så kan være enig, eller uenig med anmelderen i, men aldrig indifferent overfor.
Forfatternes evne til at formidle deres personlige holdning til hver enkelt film, ser jeg absolut som bogens største kvalitet, hvilket giver indtryk af et helstøbt værk, som således distancerer sig til den traditionelle leksikalt strukturerede opremsning af plotsynopsis, instruktør, skuespillere etc.

Bogen dækker horrorgenren fra 1896, George Méliès' 2 minutters stumfilm Le Manoir du Diable til 1992 med Anthony Hickox' Waxwork II: Lost in Time. De enkelte filmtitler kan findes gennem et alfabetisk indeks bagerst i bogen. Anmeldelserne er placeret i alfabetisk orden inden for hvert enkelt år, som så igen groft er opdelt i perioder af ca. 10 år. Hvert årti er indledt med en introduktion, hvor forfatterne afdækker tendenser og strømninger inden for genren i de næste ti år, ligesom de "vigtigste" værker fra perioden nævnes og de "vigtigste" instruktører fremhæves. Forrest i bogen introduceres læseren til skrækfilmen med en informativ lyn gennemgang og definition af genren i afsnittet (The Horror Film in Perspective). Bogen er gennem illustreret med 1-2 productionstills pr. side. Da der er ca. 2-6 anmeldelser pr side, er ca. 1/4 af filmene repræsenterede med flotte fotos. Bogen selv beskriver forholdet således: "Nearly 2000 horror films (..) with nearly 500 black-and-white stills". Et fint afbalanceret forhold.

Geografisk spænder bogen meget bredt. Naturligvis ligger hovedvægten på USA som siden 30rne har været den største producent af skrækfilm i verden (stærkt fulgt af Italien i 70rne og 80rne), men andre lande som Spanien, Danmark, Sverige, Indien, Japan og særlig Italien er også rigt repræsenterede. Naturligvis er der store huller i udvalget af film, men det er uundgåeligt med blot 2000 film repræsenteret. Men de nævnte film giver et så klart billede af genrens tendenser og historiske tilbøjeligheder at bogen, kombineret med eksisterende databaser fra nettet fungerer optimalt og således er den opdatering man nok kunne ønske sig temmelig unødvendig. En midter sektion med farvefotos ville være lækker, men dette ville jo påvirke prisen radikalt.

Bagerst i bogen findes to små afsnit med "All-Time Horror Rental Champs" og "Most-Filmed Horror Writers", en fin detalje som igen giver et indtryk af hvor meget solid research som forfatterne har gjort til bogen, selvom periode introduktionerne og de enkelte anmeldelser helt sikkert er det mest brugbare for filmbuffs.

Det bør nævnes at bogen suppleres af den lige så uundværlige og anbefalelsesværdige The Aurum Film Encyclopedia - Science Fiction. Hånden på hjertet, vil jeg ikke et øjeblik tøve med at kalde de to værker, for to af genrenes bedste og vigtigste opslagsværker. De kan varmt anbefales både til den garvede filmnarkoman og nybegynderen som dog ikke skal lade skræmme af den massive vægt som bogen har lagt på ældre titler. At alle perioder næsten er vægtet lige tungt - det vinder den klart ved i længden. Et "must" til det private filmbibliotek, og måske et af de bedste leksikale filmværker overhovedet.

Vang (marts 2000)